Kun det norske flagget på 17. mai?

 

 

Så er det igjen en liten debatt ute og går. Er det akseptabelt med utenlandske flagg på 17. mai? Min personlige mening er at jeg gir meg litt faen i hva andre gjør, men jeg har en god forståelse til dem som ikke ønsker å se andre flagg enn det norske i gatene på 17. mai. Det handler ikke om rasisme eller diskriminering, det handler om at Norge har bursdag. Vi feirer at Norge ble et fritt land 17. mai 1814. Alle utlendinger er hjertelig velkommen til å feire 17. mai, de også. De er også hjertelige velkomne til å gå med både egne og norske nasjonaldrakter. Men flaggene? Helst norske. Alle vi, enten vi er etniske norske eller ei; er i Norge, og derfor passer det seg best med et norsk flagg. Jeg syntes også det samiske flagget bør aksepteres!

Jeg tar til ingen grad skade av å se et og annet flagg som ikke er norsk, men jeg tror mer jeg snakker på vegne av andre her. Og jeg vil bare si at jeg forstår at de mener det sånn, og til en viss grad er jeg jo enig. Selv ville jeg aldri brukt mitt eget norske flagg i en nasjonaldag til i er annet land. Om jeg for eksempel hadde flyttet til USA, hadde jeg ikke veivet med det norske flagget på deres independence day. Da ville jeg brukt det amerikanske, selv om jeg opprinnelig er fra Norge. 

 

Ha en god kveld da dere, enten dere er ute på fest eller ei. Også håper jeg dere får en fantastisk dag imorgen 🙂 Ooooog at været godtar kjolevalget mitt… 

 

3 kommentarer
    1. Må si meg enig i deg der ja 🙂 Jeg gir også litt f, men samtidig er det mest riktig med det norske flagget på Norge sin bursdag!
      Du så forresten nyydelig ut, og pynten i ansiktet var kjempefint 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg