Rydde- og flyttetips: Uviktige eiendeler

 

 

Flytteprosessen er i gang for min del. Jeg har et ganske stort rom her hjemme, og det er selvfølgelig stappa med småting jeg ikke bruker, eller som bare står til “pynt”. Mange av tingene sliter jeg selvfølgelig litt med å kvitte meg med, men jeg kan si jeg er stolt over alle tingene jeg har klart å la gå! 

 


 

 

Her er mine fire viktige tips til enten en rydderunde, “kvitte-seg-med-unødvendige-ting-runde” eller flytting: 

 

Nummer 1. Ta for deg litt og litt om gangen.

Det blir bare ekstremt mye kaos og rot om du drar frem absolutt alle småting du har liggende, spesielt om du har mange ting. Nå kan jeg bruke mitt tilfelle som eksempel: Jeg har en stor skrivepult med mye oppbevaringsplass, jeg har tatt for meg denne pulten til å begynne med. Ikke overraskende nok, hadde jeg utrolig masse småting som bare stod der uten mål og mening. Når man kvitter seg med disse uviktige småtingene, blir det fort mye ryddigere og lettere å sortere ting du trenger eller vil ta vare på. 

 

Nummer 2. Still deg selv disse spørsmålene om du føler det er vanskelig å kvitte deg med enkelte ting: 

Kommer dette til å bli brukt? 

Har jeg hatt noen nytte av denne tingen til nå? 

Dersom du flytter: Er det verdt å bruke plass i flyttelasset til denne tingen? 

 

Haha, slik så skrivebordet ut under dagens frokost. Tro meg, har tatt vekk en god del saker og ting selv om det ser utrolig rotete ut. Bøkene jeg har stablet oppå hverandre skal i det minste selges! 
 

 

Nummer 3. Selg eller gi bort. 

Om du syntes det blir litt kjipt å kaste fullt brukbare ting, kan du selge eller gi det bort. På Facebook er det mange grupper til kjøp, salg og arv. Jeg la på mandag ut både smykker og interiør-pynt i ei arve-gruppe, og samme dag fikk disse tingene nye eiere som ville ha dem. Simple as that! Mye bedre med litt gjenbruk enn at det går rett i søpla. Får du det ikke solgt eller gitt bort, kan du levere det til for eksempel Fretex. 

 

Nummer 4. Er du usikker på om enkelte av tingene dine kan kastes i søpla? 

Ta en titt på denne lange lista over diverse ting og hvor de kan sorteres eller kastes hvis du er usikker på om det går i søpla: http://renovasjonen.no/content/documents/Avfallsortering_guide.doc 

 

Tenk så mye ryddigere det blir, og hvor mye mer oversikt man har over tingene sine! En flytteprosess blir tusen ganger lettere om man har klart å få vekk småting som ikke er viktige. Er veldig spent på å se hvordan det ser ut når jeg har kvittet meg med alle småting og pakket ned alt jeg skal ha med i flyttelasset! 

 

1 kommentar
    1. Går gjennom akkurat samme prosess sjøl, helt sykt kor mye dritt man har samla opp gjennom åran :’) Men e sykt satisfying når man e ferdig!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg