Study goals for mitt andre semester

 

Nå som jeg er en erfaring rikere fra det første semesteret, har jeg laget meg noen mål til det neste! Det første semesteret gikk i stor grad ut på prøving og feiling, og nå har jeg i det minste lært noe av det. Her er mine mål (og studietips til dere) for det andre semesteret:

 

Dette var forelesningsplanen fra 1. semester som jeg laget i Bullet journalen min! 

 

* Møte opp på så mange forelesninger som mulig. Jeg har forstått hvor viktig det er å møte opp, og jeg merket stor forskjell fra da jeg hadde hatt en forelesning og da jeg hadde prøvd å ta fatt i pensumboka hjemme på egenhånd. Jeg husket også utrolig mye bedre det jeg hadde lært på forelesninger! Jeg måtte absolutt øve aller mest på det jeg hadde prøvd å lese til selv når jeg øvde til eksamen.

Eksempel: i dag hadde jeg tenkt å holde meg hjemme fordi jeg var i dårlig form, men jeg bestemte meg i siste liten for å dra likevel. Rett og slett fordi jeg hadde skuffet meg selv om jeg lot være! Jeg leste gjennom Power Pointen til forelesningen om morningen, men jeg er mildt sagt glad jeg dro likevel. Jeg hadde nemlig ikke skjønt bæra av enkelte lover skrevet på gammelnorsk/dansk, mens under forelesningen ble det gjennomgått, tolket og vist gode eksempler. Hvor mye bedre er ikke det? Nå skjønner jeg myyye mer enn jeg hadde gjort om jeg hadde prøvd å gripe fatt i det på egenhånd! Forresten så mener jeg ikke at om du er skikkelig dårlig, MÅ du dra på forelesninger likevel. Da er det jo ubehagelig, og ikke minst vanskelig å klare å følge med. Likevel, da jeg kom hjem i dag følte jeg en skikkelig mestringsfølelse! Noe jeg ikke hadde gjort dersom jeg gav etter og holdt meg hjemme. Og det gikk jo helt fint, selv om jeg ikke følte meg helt topp før jeg dro. 

Et tips: ikke tenk “jeg får se om jeg drar på forelesningen i morgen eller ikke” hvis du egentlig ikke har lyst, ikke orker eller føler deg litt slapp osv. Ha en global beslutning på det, altså; “hver gang det er forelesning, så møter jeg opp” istedet for “jeg får se det an når det nærmer seg“. Man har jo helt klart lov til å holde seg hjemme om man blir syk eller noe sånt, men når du ikke orker eller har særlig lyst; gjør det likevel! Du vil føle deg mye bedre når du kommer hjem når du vet at du gjorde noe du ikke hadde lyst til, enn om du bare satt hjemme og sløvet hele dagen uten grunn. 

 

* Repetere og oppsummere etter hver forelesning. Dette lærer jeg også mye av å gjøre! Å prøve å oppsummere det jeg har lært, i tillegg til å gå gjennom notater og powerpoints etter forelesningene. 

 

* Jobbe mer sammen med andre, så fremt det lar seg gjøre. Det er veldig lurt å samarbeide med andre studenter, repetere til hverandre og jobbe sammen. Man lærer utrolig bra av det, og ser ting fra flere perspektiver. Jeg kan ikke akkurat “tvinge” mine medstudenter til å gjøre det, så dette er ikke et mål jeg SKAL leve opp til, men jeg kan i det minste prøve!

 

* Lese og øve mer utenfor hjemmet. Skolen har tross alt noen flotte tilbud som bibliotek og andre arbeids- og leseplasser. Det er mindre motiverende å sitte hjemme å øve til eksamen og å lese generelt. Når jeg tar steget og drar en plass for å faktisk gjøre nøyaktig det, er det enklere å få det gjort også. Sitter jeg hjemme, er det så utrolig lett å prokrastinere! 

 

* Study tracker hver måned. Jeg har tegnet et oppsett i bullet journalen for study tracker i januar, altså; jeg skriver hver dag ned hvilke studierelaterte ting jeg har gjort. F.eks: vært på forelesning i markedsrett og etikk, lest pensum i markedskommunikasjon, jobbet med eksamen osv. Man føler seg ekstra flink og ikke minst “bundet” til å gjøre noe studierelatert fordi det skal skrives ned! Dersom jeg ikke har gjort noe som helst studierelatert en dag, skriver jeg “FRI ❤︎”, for det er faktisk greit det også av og til. 

 

* Bruke hverdagen til studier, og helgene til fritid. Er det noe jeg ikke liker å gjøre, så er det å bruke tiden min i helgene på å jobbe med skolen når jeg fint kunne ha gjort det i løpet av de andre ukedagene. Man må selvfølgelig ta litt pauser i hverdagene, og det er helt greit! Men en onsdags ettermiddag kan jeg heller fint bruke et par timer på å lese eller jobbe med oppgaver istedet for å surre rundt i leiligheta, spille Candy Crush og ikke egentlig gjøre noe som helst. 

 

 

Jeg håper at mine mål til en viss grad kom til nytte for de av dere som går på skole eller studerer! Foreløpig har jeg møtt opp på 3 av 3 forelesninger, så jeg er godt i gang der, haha. Den holdningen jeg hadde og beslutningen jeg gjorde i dag, er jeg ganske stolt over med tanke på hvordan det var forrige semester! 

 

6 kommentarer

Siste innlegg