Religion

 

Er det noe jeg har holdt ganske mye tett om på bloggen, er det religion. Er jeg kristen? Tror jeg på noe i det hele tatt? Hva syntes jeg om religion? Svaret får dere nå: nei, jeg er hverken kristen eller religiøs på noen andre måter. Jeg er humanist/ateist, eller hva man kan kalle det. Da jeg konfirmerte meg, valgte jeg å gjøre det borgerlig/humanistisk istedet for kirkelig fordi det føltes feil å gjøre noe jeg ikke tror på. Selv om det er en tradisjon å konfirmere seg i kirken, ville jeg ikke sitte der å late som ingenting mens jeg egentlig ikke trodde på det som ble sagt. Det føltes ikke riktig ovenfor meg selv eller de andre. Konfirmasjon var ikke for meg noe religiøst, men et symbol på at man trer inn i de voksnes rekke (og som de fleste andre fjortenåringer; man får penger eller andre gaver). 

Hva jeg syntes om religion generelt, kan jeg egentlig ikke uttale meg særlig mye om. Jeg respekterer at andre har sin tro, mot at de respekterer at jeg ikke har en. Enten du er kristen, jøde, muslim eller buddhist. Så lenge man ikke prakker sin religion på noen andre eller bruker religionen sin til å skade noen, do your own business. Om du går i kirken, i synagogen, ber hver kveld, bruker hijab eller leser koranen, så gjør det ikke meg noe som helst. Jeg tror de fleste verdensreligionene har noe fint med seg, selv om jeg ikke tror på selve “skapelsene”. Religionene står for mye fint, men også ting jeg ikke er like enig i. Jeg syntes heller ikke at en religion er teitere eller mindre troverdig enn en annen. Fasitsvaret er at jeg ikke tror på noen av dem uansett, sorry not sorry. 

 

 

Da jeg var lita var jeg med i et par gudstjenester i jula og leste barnebibelen. Jeg høres kanskje veldig negativ og slem ut nå, men jeg visste jo ikke bedre. Jeg var døpt i kirken og vokste opp i et sånn høvelig kristent hjem. Heldigvis har jeg fått et fritt valg til å velge selv, og det er jeg evig takknemlig for. Så, selv om jeg tror på og er overbevist om at denne verdenen ble til med et smell, og resten av vitenskapen med, dømmer jeg ikke andre som er religiøse. Av den grunn håper jeg ikke dere dømmer meg for å ikke tilhøre en religion heller. God natt! 

 

2 kommentarer
    1. Selv syns jeg religion er et vanskelig tema å snakke om, ettersom jeg ikke vet om jeg tror på noe.. Det finnes jo så mange religioner og trosretninger! Er enig meg deg i det at folk kan få tro hva de vil, så lenge de ikke, som du skriver, dytter det på andre eller bruker den til å gjøre onder mot andre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg