10 ting DU kan gjøre for miljøet

 

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe! Her kommer ti tips til hvordan du kan være snill mot planeten vår: 

 

1. Er du en menstruerende kvinne, bytt fra engangsprodukter til menskopp! Du gjør ikke bare verden en tjeneste, men også deg selv og lommeboka. Tips: kjøp Cleancup HER! Det er ei venninne i klassen min som har startet opp hele greia, og hun er så utrolig flink. Og best av alt: kjøper du en menskopp, donerer hun bort en til noen som trenger det! (Jeg bruker dessverre ikke menskopp selv ettersom jeg ikke får ordentlig mensen for tiden, men når jeg en gang får den tilbake kommer et innkjøp av Cleancup til å være det første jeg gjør). 

 

Bildet er hentet fra Cleancup.no.

 

2. Bruk drikkeflaske i stedet for å kjøpe ny vannflaske hver gang du er på farta! 

 

3. Bytt fra plasttannbørste til en tannbørste i bambus! Jeg bruker Humble Brush, og den er kjøpt på Kiwi. De første dagene var det ganske uvant å pusse tennene med treverk i stedet for plast, haha. Men det ble jeg fort vant til, og jeg kommer kun til å kjøpe tannbørster som ikke er i plast fremover! 

 

 

4. PANT! Vær så snill, du får til og med penger igjen for det. Det finnes ikke noe enklere enn å pante! Spesielt ikke når det kan gjøre handleturen din hakket billigere. 

 

5. Kast ting der de skal! For guds skyld, ikke kast batterier i den vanlige søpla, sorter glass i glasscontainere eller andre plasser det er ment for å sorteres. 

 

6. Kjøp et gjenbrukbart handlenett! Jeg og M har et grønt Kiwi-nett som vi bruker hver gang vi går på butikken. Ikke bare reduserer vi bruken av plast, men vi slipper også å ha ti tusen handleposer stappet inn i skapet under vasken! Du kan også kjøpe gjenbrukbare poser til frukt og grønt, for eksempel HER eller HER (jeg har ikke selv disse ennå, men snart!!). Tenk så mye plastbruk du reduserer ved å gjøre slike små og lette steg! 

 

 

7. Gi bort slitte klær eller klær du ikke lengre vil ha til Fretex, andre organisasjoner som tar i mot klær, eller til venner og familie. Du kan også vurdere å selge dem (såfremt de er i god stand). Bare husk å ikke kaste dem i søpla! Gjenbruk er helt supert.

 

8. Om du ikke allerede er veggis, skader det ikke å ha noen kjøttfrie måltider nå og da! Det er godt for miljøet, deg selv og dyrene. Kjøttindustrien forurenser faktisk mye mer enn vi tror. Vi lærer at det er biler som er verstingen, men det er feil! Kjøttindustrien er verst (spesielt når det gjelder storfekjøtt). Kilde: https://bit.ly/2Hd76MQ 

 

Smoothie bowl som supergodt og næringsrikt mellommåltid slår aldri feil! 

 

9. Skru av lyset på rom som ikke blir brukt! 

 

10. Hvis mulig, prøv å la bilen stå av og til. Vi mennesker har godt av å gå eller sykle dit vi skal i ny og ne! Jeg har full forståelse for at mange velger å kjøre bil overalt med tanke på at jeg selv har bodd i en liten by og godt vet at kollektivtilbudet ikke er noe bra, og avstandene kan være lange. Det kan være veldig tungvint å benytte seg av busstilbudet når bussene går sjeldent og “ikke overalt”. Du gjør iallefall helsen din og miljøet en liten tjeneste ved å ta føttene i bruk noen ganger også! 

 

Har du flere tips til hvordan oss som enkeltpersoner kan være snillere mot miljøet, skrik ut i kommentarfeltet! 

 

10 kommentarer

Siste innlegg