Dyretesting

 

Sitter og leser fakta om dyretesting fordi jeg tenkte det ville være fint å skrive om det i en artikkel/et leserbrev som en norskinnlevering. Jeg er sjokkert over hva som faktisk er lov å gjøre med de stakkars små dyrene. Det er tre tester som er tillatt i EU, men likevel tillates flere i andre land. Dyretesting her i Norge er ikke lov, men vi importerer derimot produkter som er dyretestet. I USA og Japan for eksempel kan de dyreteste så mye de bare vil. Før jeg leste lista over produkter som er dyretestet og ikke hadde jeg ikke peiling på hvor mange produkter jeg har som er testet på dyr. Vi trenger ikke engang å teste på dyr fordi virkningen på mange stoffer allerede er kjent og det er mange tester som ikke trenger å testes på dyr, men på feks dyrkede menneskeceller, datamodeller og laverestående organismer (bakterier, sopp, planter osv). 

 

Dyrene lever hele sitt liv i små bur og får ofte forstyrret atferd. De blir også tvangsfôret, stukket med alt for store sprøytekanyler og påført smerter som ville blitt kalt tortur ovenfor et menneske. De dyrene de vanligvis tester på er mus, rotter, hamster, marsvin, kanin, og hunder. Det er helt sykt at de dyrene vi har som kjæledyr også brukes til testing. Noen eksempler på unødvendige og smertefulle dyreforsøk er øyetest som vanligvis brukes på albinokaniner og går ut på at kaninene settes fast slik at de ikke har mulighet til å vri seg unna og deretter tvinges stoffer i øynene demmes som kan forårsake hevelser, rødhet, blemmer og uklarhet. Det er også en test kalt hudirritasjonstest, da blir dyrene barbert og får skrapet opp huden, der påføres stoffet som kan være giftig for huden. De kan få rødhet, betennelse, hevelse, hudsprekker, sår og blemmedannelser. Også har vi giftighetstest der dyret blir tvunget til å svelge/inhalere stoffet som kan være/er giftig. Her kan det oppstå mange bivirkninger som indre blødninger, skade på indre organer og i noen tilfeller dør de også, uansett blir dyret drept etterpå. På alle testene er ikke smertestillende inkludert og de er i våken og bevisst tilstand mens testingen foregår. 

 

 

Så her har dere noen av de mest “populære” produktene som ER testet på dyr:

Björn Borg, Dior, Dolce & Gabbana, Dove, Estèe Lauder, Elizabeth Arden, Escada, Gillette, Got2b, Gucci, Hugo Boss, Libresse, Libero, Listerine, L`orèal, MAC, Mary Kay, Max Factor, Maybelline, Nivea, Schwarzkopf, Sunsilk osv. Lista er veldig lang.

HER finner dere produktene som er dyretestet.

 

Og her har dere noen av de mest “populære” produktene som IKKE er testet på dyr, applaus for dem:

Billion Dollar Brows, Boots, Carmex, Dermalogica, E.L.F, Eco cosmetics, Eos, Dr Greve, Forever Living, GHD, GOSH, Glo minerals, H&M, I.d. bareMinerals, Isadora, Joico, Lee Stafford, Makeup mekka, makeupstore, Milo, Naturelle, Simple, St. Tropez, The Body Shop, Viva la Diva osv. 

HER finner dere produktene som ikke er dyretestet. 

 

Det blir utrolig vanskelig å til og med styre unna for eksempel tamponger og bind, såpe osv. Jeg skal likevel prøve, ihvertfall sminke. Jeg har ingen problem med å bytte fra maybelline til isadora eller gosh for eksempel. Det meste av hudsminken min er heldigvis fra Forever Living, og jeg har et par brynblyanter og eyelinere fra H&M sminken. Heretter skal jeg slutte å kjøpe L`oreàl sin mascara som jeg vanligvis har brukt å gjøre. Jeg mener ihvertfall at det er helt sykt i hodet å teste på dyr når det faktisk finnes andre muligheter som å for eksempel teste på organismer som ikke engang føler smerte, hallo i luken??? Jeg har aldri før nå tenkt over hvor ille dyretesting egentlig er, før jeg så både videoer, bilder og leste om det. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg