Mine juletradisjoner

 

Jeg tenkte jeg skulle fortelle dere om hvilke tradisjoner jeg har rundt juletiden, og hva jeg vanligvis gjør hvert år.

 

Adventskalenderen

Helt siden jeg var liten har jeg hatt adventskalender. Noen år sjokoladekalender, godterikalender, pakkekalender osv. I fjor hadde jeg ikke kalender, men i år har jeg en flaksloddkalender. Og jeg har som vanlig ikke vunnet noe… 

 

Hva jeg ser på TV

Hvert år er det noe lignende jul i svingen eller jul i blåfjell som går på TV hver dag til julaften. I år er det jul på månetoppen, men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å følge med. Jeg syntes det er veldig gøy å se slike ting fordi jeg elsket det da jeg var mindre. Også alle disneyfilmene som sendes i jula. Jeg brukte alltid å stå kjempetidlig opp på julaften da jeg var liten og stirre på TV- skjermen i flere timer. Da så jeg på tre nøtter til askepott og masse disneyfilmer. Jeg prøver å enda holde på den tradisjonen. For å være ærlig elsker jeg å se på disneyfilmer og jeg gjør det egentlig ganske ofte. Det er ihvertfall gøy om jeg pleide å se på dem da jeg var mindre. I fjor måtte jeg anstrenge meg skikkelig for å klare å stå opp klokken 10 og se tre nøtter til askepott, mens i år tror jeg ikke det blir noe problem å klare å stå opp. 

 

Pyntingen

Før elsket jeg å pynte med en gang det ble desember. Nå har jeg ikke vært noe spesielt gira over å pynte som en gal og sette nisser overalt i huset. Så lenge vi pynter juletreet på lillejulaften er jeg fornøyd! 

 

Kirkegården

Hver julaften drar jeg, pappa og søstrene mine ++ til kirkegårder for å tenne lys på graver. Det har vært en tradisjon siden jeg var liten, og det skjer alltid tidlig på dagen før vi skal spise middag. 

 

Maten

I førjulstiden spiser jeg ikke noe spesielt. Ettersom jeg ikke liker pepperkaker og klementiner ikke er favoritten heller. Det jeg kan komme på er at oldemoren min pleier å bake forskjellige julekaker og da har hun kalt en type for “Mariakaker” fordi jeg elsker dem. Da jeg var liten påsto jeg som vanlig at jeg ikke likte dem selv om jeg aldri hadde smakt dem før. Da jeg ble overtalt til å smake syntes jeg det var kjempegodt og etter det har de kakene vært favoritten. Jeg aner ikke engang hva de heter på ekte.. Det vi spiser på julaften er pinnekjøtt. Jeg elsker pinnekjøtt og er ikke noe spesielt glad i ribbe. På nyttårsaften spiser vi vanligvis kalkun, noe jeg også liker veldig godt!

 

Hvor vi feirer 

Hvert år har jeg vært hjemme hos meg selv på julaften, bortsett fra i 2011 da jeg dro til Stavanger for å feire jul sammen med storesøster, kjæresten hennes og tanteungen min. Første (eller andre) juledag pleier vi å dra til besteforeldrene mine sammen med flere i familien der vi spiser, pynter oss litt og snakker. På nyttårsaften har jeg både vært hjemme, hos mamma, hos pappa, hos besteforeldre, sammen med venner osv. Det er ingen spesielle nyttårstradisjoner. I år skal jeg dra ut sammen med Lisa og Mathias ++. Det blir kjempegøy, i fjor var jeg også sammen med vennene mine og det var veldig koselig. 

 

Her er et par bilder fra julen for to år siden. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg