Verdens verste festival?

 

Jeg har ikke ord. Leste nettopp VG’s artikkel om den kinesiske matfestivalen Yulin Dog Meat Festival. Det går ut på at tusenvis av hunder tortureres og slaktes, og på grunn av tortureringen mener de hundene smaker bedre. Deretter spiser de hundekjøttet. (Det er normalt å spise hund i Kina). Er det mulig? Er det virkelig sant? JA, det er det. Det sies også at noen av hundene faktisk er stjålne kjæledyr og det er helt sykt hvordan de behandler de stakkars dyrene. De klarer jo ikke å forsvare seg, blir ordentlig lei meg og jeg håper virkelig det blir en stopp på det. 

Fatter ikke at det går an å ha så lite medfølelse eller respekt for andre levende skapninger med følelser. Jeg kunne aldri i mitt liv torturert et dyr (eller en levende skapning i det hele tatt) uansett hva, iallefall ikke for moroskyld eller for at dyret skulle smake bedre. Jeg blir seriøst kvalm av det… Får så vondt i meg!

 

Om dere også er imot dette håper jeg dere også skriver under denne kampanjen: HER! (Link) Det gjorde jeg, og jeg håper så inderlig det blir en slutt på denne festivalen. Det kan forresten hende linken ikke funker, det er flere som ikke har fått den opp. Dere kan iallefall google “Yulin Dog Meat Festival”, hos meg kom iallefall underskriftskampanjen opp som førstevalg (etter VG’s artikkel). Det finnes nemlig to stykker, og den jeg skrev under på har allerede fått over en million underskrifter. Håper så mange som mulig skriver under, der er ikke så altfor lenge til de har nått målet med 1 500 000 underskrifter!

 

Hva syntes du om dette?

 

 

5 kommentarer
    1. Det e jo selvfølgelig grusomt, men dyr som e vanlig å bruke som mat her i vesten blir ikke behandla så utrulig mye bedre d: Så synes det e litt hyklersk at vi i vesten bryr oss så mye om denne saken fordi det e så “sykt” at de spis hund, mens det tydeligvis e helt forståelig å spise gris eller ku her…
      I tillegg e det veldig “lett” å skrive under på et dokument, og selv om det e beundringsverdig at folk står på og har trua på at de kan gjøre en forskjell, trur æ det e lite sannsynlighet for at et land som Kina nån gang blir å forbedre sæ. De e jo værstinga i nesten alt og spis jo ka som helst, haha!

    2. Lisabeth: Syns ikkje det e så sykt at dem spis hunda og katte og sånt, det e jo normalt for dem som det e normalt for oss å spise ku og sånt. E ille uansett kordan dyr det e snakk om, det e bare selve festivalen som har et ganske sykt prinsipp! Klare bare ikkje å skjønne kordan dem har samvittighet til å torturere et dyr sånn. De gjør jo det overalt i verden selvfølgelig, men det e jo Kina vi høre det verste om liksom! Har ikje trua på at landet blir å slutte med den ekstreme dyremishandlina med det første akkurat..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg