Pole dance. Where to start?

 

 Langt innlegg!

 

Fikk et spørsmål om jeg kunne skrive litt om hvilken type stang jeg har, hvor jeg kjøpte den fra, erfaringer og tips osv. Om dere har tenkt til å starte med pole eller om dere rett og slett har samme problem som oss stakkarene i Harstad som ikke har et polestudio, kan dere lese litt om det i dette innlegget. Så here we go! 

 

Først av alt så har jeg en Xpole xpert chrome 45mm. Det sa dere vel ikke så mye? Xpole er selve merket. Vil anbefale å bruke xpole sine stenger, det er de tryggeste og de er (etter det jeg har hørt) de beste. Xpert er typen stang jeg har, altså; den kan både snurre rundt og være statisk (sitte fast).Det finner også en type som heter Sport, denne står bare fast og kan ikke spinne. Derfor vil jeg heller anbefale xpert der man har begge muligheter. 

 

 

Chrome er materialet stangen er i, på norsk betyr det krom, og er den vanligste typen som brukes i konkurranser og i de fleste polestudioer, men det finnes også gull, messing osv. Jeg tenkte å si litt generelt om de forskjellige typene materialene. 

Stainless steel/Rustfritt stål – Bra for de med nikkelallergi!

Titanium gold/Gull – Har bedre grep enn for eksempel krom. (Gullfargen kan slites vekk, men det reduserer ikke grepet på noen måter)

Brass/Messing – Har bedre grep enn alle over, så hvis man virkelig sliter med grepet kan man vurdere denne typen. 

 

 

Så var det diameteren på stanga, jeg har 45mm og kan vel si litt om disse forskjellige også:

40mm – For de med litt mindre hender. 

45mm – Det aller vanligste. Brukes i konkurranser og i de aller fleste studioer. Jeg er fornøyd, og 45mm passer perfekt til meg! Vil anbefale denne typen fordi den brukes i de fleste studioer og i konkurranser. Går selvfølgelig an å prøve noen av de andre også, men først og fremst vil jeg anbefale denne da!

50mm – For de med litt større hender. Har hørt denne er lettere å gjøre enkelte triks på. 

 

Trenger man forlengere? Er taket ditt høyere enn 2745mm som tilsvarer 274,50 cm og ca. 2,75 meter trengs det “forlengere” som på engelsk kalles extensions. Dette kan jeg ikke så mye om, men det er bare å spørre om dere skulle være usikre! 

 

Er stanga lett å montere opp? Yes, det er den! Det kommer med både bruksanvisning, og det finnes en youtube video som forklarer og viser godt hvordan den monteres. Jeg gjorde ikke dette selv da, fordi jeg hater sånne ting, hahaha. Det ble pappas jobb siden han er mer interessert i montering og å fikse ting enn det jeg er… 

 

Hvor kjøpte jeg den? Jeg bestilte den fra Elbox.no, en norsk side som nå dessverre er nedlagt. Denne siden var flott, jeg slapp toll og den kom faktisk ganske fort. Den er tung altså, så jeg ville fraktet den hjem med bil og ikke med en gåtur. Prisen husker jeg ærlig talt ikke. HER er iallefall link til den nøyaktige stanga jeg også har, fra xpole sin egen nettside. Her må man jo garantert betale toll da, siden det tross alt koster over 2500 kroner og den må hentes på postkontoret, frakten på selve siden er jeg også usikker på. 

 

Må den skrus fast i taket? Nei. Den festes ikke i taket ved hjelp av skruer eller slikt. Er usikker på om det blir litt merker i taket etter den, men mest sannsynlig ikke. Det eneste som skal snurres fast er den plata som skal være øverst, dermed sitter stanga fast uten skruer eller noe slikt. 

 

 

Ellers tips og anbefalinger:

1. Jeg vasker stanga med GIF spray for speil og blanke overflater, men jeg syntes det aller beste er å vaske med alkohol. Ja, faktisk! Det aller beste er ren sprit man får kjøpt på apoteket, men jeg hadde en miniflaske med absolut vodka med eplesmak og den funket kjempebra å vaske med. Ellers bruker jeg en avklipt håndduk aller mest, og gamle skjorter av og til. 


The real deal. Kan kjøpes på blant annet apoteker! 

 

 

2. Ikke smør deg inn med vanlig body lotion, body butter, fuktighetskrem eller noe som helst slikt før du skal trene pole. Da blir grepet redusert, rett og slett. En ting som jeg faktisk pleier å smøre meg med før trening er en Body Sorbet fra The Body shop, den gjør slik at jeg får bedre grep. Og jeg er langt fra den eneste denne har hjulpet! 


Jeg har den i Mango, og den lukter supergodt. Koster vel litt over 100 kroner, og det er verdt det om man sliter med tørr hud og slikt! 

 

3. Det er ikke det lureste å barbere leggene en dag før heller. Leggene har på mange en tendens til å bli tørrere en dag eller to etter man har barbert. HUSK ALLTID DETTE: For tørr hud og for glatt hud gir redusert grep, og dette kan være farlig! 

 

4. Det er lurt å ha en treningsmatte liggende både til uttøying etter trening og når man skal gjøre noen av de litt skumlere triksene, så om man faller kan det i enkelte tilfeller være bedre å lande på en mykere matte enn et hardt gulv! Denne treningsmatta fikk jeg av Lisabeth i bursdagsgave i 2014, den er jeg superglad for og den har kommet godt til nytte både før, under og etter treninga. 


Forresten; treningsmatter er tykkere enn yogamatter, og jeg vil derfor anbefale en treningsmatte! 

 

5. Plassen er blant annet viktig, rydd unna så mye du klarer slik at du ikke risikerer å slå deg i noe, jeg er ganske nært en av veggene, så jeg vurderer å flytte stanga et par cm mer mot midten. Helst bør det være såpass at du kan gå rundt stanga med den ytterste hånda strukket ut uten å vært borti særlig mye. Ikke er must, men veldig irriterende å treffe ting for det kan gjøre vondt, eller i verste fall kan man ødelegge tingene man treffer om det for eksempel skulle være en TV… 

 

6. Hva skal man ha på seg under trening? Prioritering nummer 1 er for meg en treningsbh eller treningstopp som gjerne holder puppene der de skal være. Jeg liker ikke å bruke en vanlig bh, så det skjer veldig sjeldent. Til oppvarminga bruker jeg vanligvis en mer behagelig bukse, eksempler på dette er joggebukse/sløvebukse eller treningstights. Under trening bruker jeg en kort shorts for å få mest mulig hud tilgjengelig, helst en som er egnet spesielt til pole. Under oppvarming bruker jeg først en singlet eller ei t-skjorte, noen ganger også en genser om jeg virkelig er kald eller fryser før jeg starter. 

 

7. Vask hendene før du begynner treningen på stanga. Har du spist noe, tatt mye på mobilen eller pcen kan det være lurt å vaske hendene sine med en liten mengde såpe før man går igang. Har man likevel dårlig grep eller svetter på hendene, kan man investere i en liten flaske Dry Hands som kan bestilles på litt forskjellige nettsider. Denne hjelper godt på de dagene man trenger mye grep på hendene, og hvis man vil føle seg tryggere når man øver på de mer skumle tingene. 

Nok en gang noe jeg har fått hos Lisabeth, hahaha. 

 

8. Blåmerker, skrubbsår og brannsår er heeelt vanlig, så frykt ikke! 

 

Ikke egentlig så utrolig ille da men… Har “skadet” meg verre under trening liksom. Blant annet revet opp operasjonssår rett etter stingene var fjerna (lurt) og skrapet meg noe jævlig på huden i en yogini eller remi sit. 

 

 9. Er dere selvlært vil jeg anbefale Pole Dance Dictionary, der kan dere velge hvilken vanskelighetsgrad, kategori osv. Veldig greit! Her sier de ikke HVORDAN du gjør det, men viser bare hvordan de kommer seg inn og ut av trikset. Ellers vil jeg anbefale Dirdy Birdys youtube-tutorials, hun forklarer godt hvordan triksene gjøres samtidig som hun viser det. Ellers vil jeg anbefale å være med i gruppen “You know when you’re a poler when – YKWYAPW” på Facebook. Denne gruppa har nesten 20 000 medlemmer, og der kan man selv poste ting, eller bare følge med på hva som blir postet der. Selvfølgelig er den closed da, så om jeg ikke er venn med de interesserte på facebook blir det litt vanskelig å legge noen til der. 

 

Da håper jeg et par av dere har gått litt mer peiling enn dere hadde før, ha en fin ettermiddag videre. I dag prøvde jeg å trene litt hos Lisabeth, men magen min bestemte seg for å være drittsekk og jeg gjorde derfor ikke så mye før jeg heller dro hjem for å slappe av og øve på historieprøven… Utrolig kjipt, for vi hadde tenkt til å øve på inverted D og russian layback nå som det faktisk lå madrasser på rommet hennes!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg