Julebaking med the Moe’s Part 1 – Chocolate chip cookies

 

Det er vel ingen jul uten julekaker, er det vel? Joda, sikkert. Tilbake til poenget: igår baket jeg og søstrene mine i rundt tre timer. Det ble fire forskjellige sorter! Ikke minst var det koselig og veldig “julete” om jeg kan si det sånn. Først baket vi kjeks, og derfor tenkte jeg at jeg skulle dele oppskriften, for disse er sykt gode! 

 

Chocolate chip cookies

Du trenger:

150 gram smør

250 gram sukker

2 egg

250 gram mel

1/2 teskje natron 

1 teskje salt

1 teskje vaniljesukker

2 plater kokesjokolade (altså 200g) 

Mandler (kan sløyfes), ikke at jeg vet hva det betyr da… Vi brukte iallefall ikke mandler just for info. 

 

Slik gjøres det:

1. Smør og sukker røres hvitt. 

 

2. Eggene røres inn, ett om gangen.

 

3. Hakk opp sjokolade i passelige små biter og rør inn i smørja med sukker, egg og smør. 

 

4. Alt det tørre siktes og has i “smørja” som jeg kaller den. 

 

 

5. Deigen rulles til kuler på et stekebrett. Ovnen skal forresten være på 180 grader. 

Som dere ser skal ikke kulene være noe store, for de brer seg nemlig ut en del under steking. 

 

6. Kjeksene skal stå inne midt i ovnen i ca. 12 minutter. Dette må man se litt an selv, fordi det alltid varierer fra ovn til ovn. Men dette er viktig: Ta ut kjeksene når bare kantene har blitt gyldne, selv om de er myke stivner de til når de blir kaldere. Dermed blir de gode, litt myke og litt harde i kantene! 

Utrolig nok fikk vi rundt 53 kjekser av denne deigen, så det er lurt å ha enda et brett på lur og bytte litt mellom hvordan av dem som skal inn og ut av ovnen med en ny omgang kjeksdeig. Disse er sykt gode, anbefaler virkelig å lage dem. Ganske enkelt, veldig godt og passer fint til desserter eller småsnacking som jeg er flink til….. 

 

Til slutt en liten hverdagsupdate:

– I kveld skal jeg sove hos kjæresten 

– Jeg har ikke vunnet en dritt i kalenderen

– Jeg skal spise enchiladas senere (livrett)

– Snart skal jeg begynne å bruke hesteshampoo for å få håret lengre og sunnere

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg