Det er dyrt å være fattig

 

 

 

Hvorfor har det seg sånn at når man har lite penger er det alt for mange ting man må bruke penger på? Jeg har mange gode eksempler her. Jeg har null inntekt, det vil si ingen stipend og ingen jobb. Etter jeg tok tatoveringen jeg sparte til, fikk jeg litt penger til overs da den ble billigere enn jeg regna med. Forrige fredag klarte jeg selvfølgelig å skade en annen bil da jeg skulle parkere på skolen. Så det ville altså si, enten betale flere tusen kroner (nesten 10 tusen) eller skrive skademelding. I og med at jeg faktisk ikke har så mye penger en gang, måtte det bli skademelding = nå blir forsikringa dyrere å betale. I tillegg ble min bil skadet. Nå har jeg veldig lite bensin, og må fylle drivstoff så snart som bare mulig og det jeg har igjen på tanken holder ikke til dagene prisen for bensin er litt lavere. Denne helga er det russe-kickoff. Inngangsbillett og alkohol er ikke helt billig det heller. Forrige uke var det bursdag, igår var det bursdag og om to uker er det ny bursdag. Altså, hvordan skal dette gå?! Årsavgifta på bilen kommer snart. per nå sitter jeg igjen med småpenger, 50 kroner ca. Selvfølgelig har jeg litt igjen på sparekontoen, men det skal brukes til ingenting annet enn krisebruk og “store ting” som for eksempel leilighet og slike ting. 

Jeg søker på jobber hele tiden, sjekker alle mulige sider som legger ut utlyste stillinger HVER eneste dag, til og med opptil flere ganger hver dag. Hvem vil ansette en student på 18 år som ikke har en eneste jobberfaring? Hvor i alle dager skal man starte? Jeg prøver så godt jeg kan å spare penger når jeg først har dem, men alltid er det noe jeg må bruke penger på. Og alltid er det sånn at når jeg er blakk er det ekstra mange ting jeg vil ha eller trenger. Jeg er vel ikke den eneste?

 

 

5 kommentarer
    1. Du er nok ikke den eneste. Men det hjelper å prioriterer litt på hva man bruker penger til. Busskort koster kanskje billigere enn bil? Flere bursdag? Vurderer på hjemmelagd bursdagsgave? Bake cookies? Bilde album? Ramme opp bilder av dere? Russe kick off? Det blir nok flere russetreff der du kan delta på. Alkohol? Neh 😛 Man kan nok ha det gøy uten alkohol også.
      Jobb? Det er selvfølgelig vanskelig å søke jobb. Men vurderer å stikke innom forskjellige steder med søknad? Mange steder får så mye søknad at de ikke trenger å legge ut annonser. Prøv restaurant, trenger nødvendigvis ikke å jobbe som servitør, oppvaskhjelp kan være en mulighet? Når det gjelder jobb må man jo prøver å jobbe seg oppover, starter du som oppvaskhjelp kan du få mulighet til å bli servitør senere. Hvis ikke så har du forsett jobb, og jobb erfaring!
      Lykke til! 🙂

    2. Jeg kjenner meg så godt igjen i at det er kjipt å være fattig når man trenger penger. Veldig synd å høre om det med bilen, men sånn er livet noen ganger…. Du får bare prøve å spare alt du kan spare, og kanskje ta på deg noen småjobber? Som å f.eks vaske leiligheter, gå tur med hunder, måkke snø, osv.. Alt hjelper! <3 Ha en fin kveld videre, og lykke til!

    3. Becca Alexandra: Ja, heldigvis vet jeg at jeg kommer til å skaffe meg jobb etter utdanninga og sånt 🙂 Prøver så godt jeg kan å spare, og takk for tipsene <3 Ha en fin kveld du også!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg