Piercinger jeg har/har hatt

 

Jeg har hatt et par piercinger opp gjennom åra. Okei, nå høres jeg ut som den oldisen. 18 år gammel og alt. 

De første “piercingene” mine var i ørene i 2. klasse på barneskolen. De ble betente, og jeg måtte ta smykkene ut. Andre gang var i 3. klasse på barneskolen, som IGJEN ble betente og måtte tas ut. Tredje og siste gang var sommerferien til 10. klasse på ungdomskolen da jeg bestemte meg for å forsøke igjen. Det gikk helt fint denne gangen!

 

I 10. klasse bestemte jeg meg ganske spontant for å ta et til hull i øret over det vanlige hullet. Dette gjorde storesøsteren min på meg på frisørsalongen hun jobbet på. Denne ble dessverre betent etter noen måneder, og da var det bare å vinke hadet til den også!

 

Sommerferien til videregående startet jeg å utvide ørene, målet var 10mm, og det klarte jeg iløpet av VG1. Og til dere som lurer: JA, det gjør vondt å utvide ørene. Utvidet forresten 1mm hver gang med ca. en måneds mellomrom. Da jeg startet mitt siste år på videregående ble jeg lei av å ikke kunne bruke øredobber, og bestemte meg for å la ørene gro til normal størrelse. Dette har tatt ganske lang tid, og de er ennå ikke helt ferdig grodd. Usikker er jeg på at det kommer til å gro helt til normal piercingstørrelse, og her har dere grunnen til at jeg ikke ville ha mere enn 10mm. Angrer ikke på at jeg gjorde det da, livet har sine ville perioder og sånn skal det være av og til!

 

Nesepiercing. Dette er noe av det dummeste jeg har gjort med kroppen min. Jeg og ei venninne stakk på oss selv med SYNÅL i 9. klasse = ikke en god idè. Jeg stod der og prøvde å presse nåla gjennom nesa for harde livet, og til slutt ble jeg så svimmel at jeg holdte på å besvime. Æsj… Gikk forsåvidt greit etter det, men ei natt et par dager senere datt smykket ut og hullet grodde. 


Utrolig fælt bilde, men det er det eneste jeg har.
 

Leppepiercing. Følte meg som den ultimate scene-kiden på ungdomskolen, og det hele toppet seg da jeg tok piercing i leppa. Dette var den første piercingen jeg tok profesjonelt på et studio. Forresten var det høsten i 10. klasse. Stikket gjorde ganske vondt, men grotiden gikk greit og jeg fikk aldri noen betennelser eller ble noe særlig hoven. Den ble tatt ut for snart to år siden, da jeg rett og slett ble lei av den og hadde endret stilen min en smule. 

 

Navlepiercing. Denne tok jeg høsten 2013, og dette var på samme studio som leppepiercingen ble tatt på. For å være ærlig var ikke dette like vondt som å ta i leppa. Grotiden var et rent helvette (unnskyld språket, men det er sannheten). Den grodde aldri, og den ble både betent og skjev pga sår som skjøv den unna. Da betennelsen ENDELIG hadde gitt seg, begynte smykket å gro utover. Til slutt var det så ille at etter jeg hadde dusja kunne jeg skrape av huden slik at stanga kom fram, ekle detaljer altså. Etter den gangen bestemte jeg meg for å fjerne den. Hadde egentlig planer om å ta en ny piercing etter operasjonen jeg hadde i magen kort tid etterpå, men så langt kom jeg meg aldri. 

 

Tungepiercing. Dette er den nyligste piercingen jeg har tatt, og den har jeg ennå. Hadde veldig lyst på piercing i tunga, og tenkte litt fram og tilbake på å ta det i Stavanger mens jeg var på ferie der sommeren 2014. Jeg var 16 år og for det meste var aldersgrensa 18 år. På Leading light i Stavanger var det 16, og jeg kjørte på. Måtte selvfølgelig vise legitimasjon og skrive under på papirer osv. Jeg gruet meg ekstremt mye til stikket da de fleste vet hvor vondt det gjør å bite seg i tunga mens man spiser eller snakker… Tanken om å få en kanyle gjennom tunga virket helt sykt. Heldigvis var piercingartisten veldig flink, gjorde alt kjapt og nøye slik at jeg slapp å grue meg for lenge. Stikket var vondt, men ikke helt forjævlig. Dagene etterpå var også ille. Jeg kunne ikke spise noe annet enn grøt, suppe og yoghurt. I tillegg svei det og jeg klarte ikke å prate 100% ordentlig. 


Bildet ble tatt ca. to uker etter. 

 

Er det noen piercinger jeg vil ha nå da? Mine to favorittpiercinger i ansiktet er medusa og septum. Medusapiercingen sitter i midten på overleppa, mens septum best kan forklares som “oksering” i nesa. Disse to må man kle for at det skal se bra ut, etter min mening. Derfor er det greit å kjøpe fake-piercinger på eventuelt ebay eller crazyfactory for å se om man kler det. Billigere enn å stikke et hull i ansiktet og betale mye penger for å risikere at man ikke er fornøyd! Akkurat nå aner jeg ikke om dette er noe lur idè, med tanke på både skole og jobb. Så det får jeg se an etterhvert!


Bildene er hentet fra Google bilder, og leppene til høyre har fargen Androgony fra Jeffree Star Cosmetics.

 


På bildet har jeg på meg en fake septumpiercing (dette var på kickoffet i februar og jeg endte opp med å låne denne, så det er ikke min). Forresten var jeg utkledd som pirat. Ikke det at det vises veldig godt… Noen trodde jeg skulle forestille ei MC-jente liksom. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg