Hvorfor gråter vi?

 

 

Slike spørsmål tenker jeg på ofte. Sikkert hver dag. Jeg håper ikke jeg er den eneste, for det virker så teit. Spørsmål jeg ofte tenker på er for eksempel: Hvorfor gråter vi? Hvorfor kysser man hverandre? Hva skjer i kroppen når man sovner? Hvorfor må man på liv og død sove? Hvordan kan vi egentlig tenke på ting? Hva er tiden? Eksisterer den egentlig?

Altså… Jeg er altfor flink til å tenke på kompliserte ting med andre ord. Eller, det trenger jo ikke nødvendigvis å være så komplisert da. Føler meg likevel som et fem år gammelt barn som spør om hver minste lille ting. Det vet jeg kjæresten min får gjennomgå hver gang vi er sammen. 

 

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har slitt litt den siste tiden. Angsten og depresjonene jeg var så plaget med før, har begynt å krype tilbake til meg. På en side er det jævlig, men på en annen side føler jeg meg som… meg? Det er en del av meg og min personlighet. Hvordan jeg takler ting, hvordan jeg reagerer. Jeg har hatt angst så lenge jeg kan huske, uten at jeg helt viste hva det var. Det er lett å si at jeg skal tenke på andre ting, snu om tankene liksom. Noen ganger trenger jeg å bryte sammen. 

Jeg forstår hva dere tenker. “Herregud, Maria Jakobsen Moe?! Vil du virkelig leve med angst?” Nei, det vil jeg ikke. Men jeg aksepterer at det er en del av meg. Det kommer og går, noen ganger verre enn andre. Men, hver eneste gang kommer jeg meg gjennom det. Det klarer jeg, for det er jo bare sånn jeg er! Dette er ikke et lett tema for meg å skrive om. Jeg har brukt flere dager på å redigere dette innlegget før jeg har turt å publisere, men det er noe jeg følte jeg trengte å få sagt. Uansett hvem som leser eller ei, det er iallefall ikke noe jeg skal skjule. 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg