Hvorfor jeg ikke bruker “The N-word”

 

 

Og med det mener jeg ordet “neger”. Det var ordet som ble brukt til mørkhuda mennesker under slavetiden… Det syntes jeg er ganske nedlatende. Det er et ord jeg mener vi bør være ferdig å bruke, og jeg reagerer faktisk når jeg hører andre si det. For all del, om det ikke er noen i nærheten som kan ta seg nær av det skal jeg ikke pirke på hva andre skal si eller ikke. Jeg mener rett og slett at mennesker med mørk hud ikke er en egen type mennesker, en egen rase. Vi er ferdige med raseskillet, vi er ferdige med slavetiden og det betyr at vi alle har lik verdi, og det har vi alltid hatt. 

 

 

Selv om det bare er et enkelt “uskyldig” ord, ligger det mye negativt bak og ikke minst en fæl historie. Jeg forstår selvfølgelig at dette ordet har blitt brukt såpass lenge og at iallefall godt voksne folk er vante med å si det. Noen ser ikke skaden i det hele tatt, men jeg syntes rett og slett ikke noe om det. Dette er hvorfor jeg ikke bruker ordet “neger” hverken foran meg selv eller andre. Jeg er ikke ute etter å putte noen i båser eller se på noen mennesker som en spesiell rase. For meg blir det feil. Det er hvordan jeg ser på betydningen av ordet, mens andre kan se på det på en helt annen måte. Det har jeg full forståelse for. Det eneste jeg vil fram til med dette innlegget er å si min egen mening og hvorfor jeg velger å ikke bruke ordet. Bare tenk litt over det! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg