Mine beste bloggtips

 

 

Well, nå er jeg hverken toppblogger, har mange lesere eller tjener penger på bloggen. Likevel vet jeg hva som skal til for at jeg skal lese en blogg. Jeg følger lite sannsynlig alle disse tipsene til punkt og prikke selv, men jeg vil gjerne dele dem med dere!

 

Bra kvalitet og størrelse på bildene!

Det er viktig for meg å se litt kvalitet i bilder til bloggene jeg skal lese. Mobilkamera funker til en viss grad, men ikke i hvert eneste innlegg. Invester gjerne i et kamera, noe som sikkert også kommer til bruk utenom bloggen også. Nå sier jeg ikke du skal kjøpe det dyreste på markedet, men et digitalkamera er vel greit! Etterhvert kan du kjøpe noe dyrere og bedre som gir ordentlig god kvalitet. En annen ting er størrelse på bildene, for det ser litt rotete ut med bittesmå bilder istedet for store der man virkelig ser hva som er der, og som fyller ut innlegget. 

 

 

Ikke bruk for liten skrift!

Jeg leser blogger både på PC og mobil, men spesielt om jeg leser blogger med liten skrift på PC må jeg myse litt for å lese, noe jeg fort kan bli sliten i øyene av. (Ja, jeg bruker lesebriller men miniatyrskrift liker jeg ikke å lese på uansett om jeg har på brillene eller ikke). Jeg liker selv best å lese blogger med grei størrelse på skriften, også fordi jeg syntes det ser ryddigere og penere ut enn når skrifta er så her liten

 

Ha et ryddig og enkelt design!

Jeg liker ikke design med sykt mye dilldall, og det bør gjerne være litt originalt! Om du har mulighet til å lage eller kjøpe et kult og enkelt design bør du gjøre det. Jeg selv bruker et enkelt og nøytralt gratisdesign, men vil gjerne bytte snart. Hvis du virkelig vil investere i bloggen for å gjøre den bra, vil jeg anbefale å finne en person som er flink til design som du kan bestille et eget hos! Et til tips: Det er best å lese mørk tekst på hvit/veldig lys bakgrunn. 

 

Ikke lag uinteressante innlegg!

Dette er vanskelig, det er jeg fullt og helt klar over i og med at jeg selv ikke bestandig poster superinteressante innlegg. Prøv å ikke bare legg ut innlegg om at du har vært på jobb og spist kjøttkaker til middag, for det er noe de fleste ikke finner særlig interessant. Utenom familien kanskje. Det er greit av og til, men når det skjer hele tiden er det veldig få som orker å lese! 

 

 

Vær åpen, personlig og ha egne meninger! 

Sterke meninger og åpenhet tiltrekker lesere i stor grad. Lag gjerne et innlegg om noe du brenner for eller har en sterk mening om. Det å være personlig er også interessant og spennende å lese. Leserne føler at du åpner deg opp til dem og det er mer gøy å følge noen som snakker litt om både seg selv, hva som skjer i livet og litt personlige ting. Det trenger selvfølgelig ikke å være detaljer om sexlivet ditt. Man bestemmer jo helt selv hva man vil dele da! 

 

Kommuniser med leserne dine!

Prøv å svare på kommentarer, mailer eller andre måter leserne dine kontakter deg. Det blir også personlig, og leserne dine vet at du ser dem! Det er alltid gøy å kommentere på blogger der jeg får en hyggelig kommentar tilbake, for det viser at bloggeren ser meg og er interessert i mine kommentarer. 

 

❤ Vær snill! 

Ikke vær ei skikkelig bitch, for guds skyld. Ingen liker noen som er frekk og spydig. Selvfølgelig vekker det enorm oppmerksomhet å rase mot noe, skrive noe som er frekt og som virkelig provoserer. Men igjen skaffer dette negativ feedback istedet for positiv. De fleste ønsker vel å få noe positivt ut ifra bloggen? Penger og lesertall er selvfølgelig positivt, men personlig ville jeg heller hatt 1000 lesere som liker meg enn 1000 lesere som hater meg for at jeg utstråler frekkhet. 

 

Det hadde vært kjedelig det. 


 

Reklamer for bloggen din! 

Om du har en Instagram-profil, link gjerne til bloggen din i biografien, legg ut bilder som passer og skriv under at de kan trykke linken i bio for å lese/se mer eller at du har postet et nytt innlegg på bloggen din. Lag gjerne en egen facebookside for bloggen din, det har jeg gjort! Den kan likes HER. Del gjerne nye innlegg på din vanlige facebookbruker, noe som når ut til mange dersom du har en del venner. Dette gjør jeg ikke selv med mindre jeg skriver om noe veldig stort eller interessant, rett og slett for å ikke irritere folk, haha. 

 

Ha interessante overskrifter!

Om du for eksempel skal skrive om kjøttindustrien eller pelsindustrien, nytter det ikke å kalle innlegget “Animals”. Det bør være noe som vekker oppmerksomhet og tiltrekker seg klikk. Selvfølgelig bør du ikke ha overskrifter som er ekstreme i forhold til det innlegget er om, for det kan fort bli irriterende i lengden å klikke seg inn på noe du tror er helt dønn seriøst og spennende å lese om, men viser seg til å være et innlegg om hva slags skoleoppgaver du har denne uka.

 

Håper tipsene kommer til nytte en plass i verden, ha en fin kveld og ei fin helg videre! 

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg