Hva skal jeg studere?

 

Helt seriøst, jeg har litt panikk nå. Selv om jeg vet at søknadsfristen ikke er før 15. april, føler jeg virkelig at jeg bør finne ut hva jeg skal studere. Det skjer forresten ikke at jeg studerer i Harstad eller i en mindre by, jeg vil virkelig bort! Jeg kom meg ikke engang inn på sykepleie her i Harstad, og det er litt sykt… Jeg vil gjerne bo i Trondheim, Oslo eller Stavanger. Jeg har forresten 3,3 i snitt, og det kommer jeg meg ikke langt med. 

På vitnemålet mitt har jeg tre 2’ere. Matte VG1, Naturfag VG1 og Norsk muntlig VG3. Disse går så og si ikke an å forbedre. Jeg har allerede et høyere nivå av matte og naturfag fra VG3, derfor går det visstnok ikke an å forbedre VG1-karakterene mine. Men hvorfor i faen står de da på vitnemålet?!?! Skal jeg forbedre norsk muntlig, må jeg gå VG3 om igjen, og like mye sosial angst har jeg jo uansett.

 

De tingene jeg kan komme meg inn på et for eksempel teologi, diverse språk og et par ingeniørfag. Haha, det er bare å glemme altså. Hvorfor teologi når jeg ikke er kristen eller religiøs? Hvorfor språk når jeg ikke kan noen andre enn norsk og ikke tror jeg kommer til å få bruk for å kun studere ET språk? Og ingeniørfag? Som sagt, jeg fikk tross alt 2 i matte og naturfag. 

Hvis jeg hadde vært 40 nå, hadde jeg vært i midtlivskrisa. Uten tvil. HVA skal jeg gjøre med livet mitt? 

 

8 kommentarer
    1. Hei du!
      Jeg fikk et ganske så heftig tilbakeblikk på min egen situasjon da jeg leste innlegget ditt. Når jeg gikk ut av VG3 og plutselig skulle velge en retning å studere i, fikk jeg lignende panikk jeg antar du har. Jeg tror det er viktig at man tenker på at det ikke haster; det finnes folk både seint i tjueåra og tidlig i trettiårene som studerer, og det man mener er riktig nå, er kanskje ikke det riktige om fem eller ti år.
      Når det gjelder karakterene dine, så er det fullt mulig å ta opp fag uten å måtte gå et helt skoleår om igjen. Dessverre kan det være forbundet men en god del kostnader, spesielt om man velger private skoler, men det er mulig å forbedre karakterer som sagt. Bare motivasjonen sitter der finner man en løsning på problemet eller problemene.
      Ønsker deg masse lykke til! Håper du finner ut av hva du skal gjøre med fremtiden din etterhvert. 🙂

    2. Det er virkelig ikke lett dette med sosial angst, det vet jeg det meste om. Da gikk ikke skolen så greit for meg og jeg fikk dårlig karakterer. Men, snittet ditt er jo absolutt ikke dårlig! Du er tøff som står på som du gjør <3 klem!

    3. ExplodingUnicorn.no: Tusen takk for et utfyllende svar! Det jeg mente med norsk muntlig- karakteren er at det er vanskelig å ta opp den ene karakteren uten å delta aktivt i norsktimer med en klasse. Men tusen takk igjen 🙂

    4. Å studere ved en privat høyskole er en mulighet om man ikke har verdens beste karakterer. Her jeg går trenger du kun ha bestått fagene fra vgs. Ulempen er jo at det koster en del penger for å si det sånn, men det støttes av lånekassen, og man har god tid til å betale tilbake lånet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg