Det er håp for sånne som meg

 

 

En kommentar tikket inn på bloggen her om dagen, med en liten reminder om at det også finnes private høgskoler her i landet, spesielt i Oslo! 

Hvorfor har jeg ikke egentlig tenkt på det? Jeg kan jo studere mange forskjellige ting, og jeg har tenkt aller mest på markedsføring. Det er noe som interesserer meg veldig mye, og jeg fikk jo allerede en liten smakebit på videregående da jeg gikk medier og kommunikasjon. Jeg har funnet en legit privat høgskole med linja “Digital markedsføring”, som virker veldig interessant. Jeg har lest litt kjapt over pensum og hvert fag, og det virker egentlig ganske likt som det jeg hadde på videregående. Bortsett fra at det er to emner med mer avansert IT og digital design, men det tror jeg kan gå fint. 

Greit nok, det er veldig mange tusen kroner å punge ut med for hvert semester. Det vil koste rundt 200 000 kroner til sammen. Det støttes heldigvis av lånekassen, og det blir et lån jeg får nesten hele livet mitt på å betale tilbake. Om jeg fullfører og består studiet blir dessuten 40% omgjort til stipend. Det er jo på en måte det samme som å ha lån på en bil, bare “bedre” og mindre å betale. Det er snakk om utdanning, noe du bærer med deg hele livet! Gull verdt. 

Ettersom jeg ikke har kapasitet til å ta opp hele videregående om igjen, hører egentlig dette ut som ei perfekt løsning for meg som vil komme igang med utdanning fortest mulig. Jeg vet at det smarteste er å ta opp fag, gå høgskole på en helt normal måte, men for meg virker dette her som en strålende idè. Min mening er at jeg heller bør studere noe jeg virkelig vil, enn å bare kaste meg inn på et offentlig studie jeg akkurat har høyt nok snitt til å komme meg inn på, men kanskje ikke vil trives med i det hele tatt. 

 

 

Om noen har studert/studerer på privatskole setter jeg pris på om dere vil gi meg litt info om hvordan det har vært til nå, hva som er bra, hva som er dårlig og slike ting! 

7 kommentarer
    1. Jeg er glad du har funnet en løsning! Selv har jeg ikke gått på noen privatskole, men søkte og fikk plass på Bjørknes (bachelor i freds- og konfliktstudier), men fant ut at det ble mye penger å betale for en bachelor man nødvendigvis ikke får jobb innen. Sånn sett er nok markedsføring et betydelig tryggere valg! 🙂 Masse lykke til til deg, håper du får startet på drømmestudiene.

    2. ExplodingUnicorn.no: Tusen takk! Ja, jeg har hørt at man nå får seg lettere jobb innen markedsføring enn før, så det er vel et ganske trygt valg håper jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg