Jeg er en bakteriefreak

 

Dette er jeg ikke mye åpen om, hverken på bloggen, til fremmede eller så mange av vennene mine. Men nå skal dere høre! Jeg har i rundt to år vært veldig påpasselig når det kommer til bakterier, smitte og slikt. Faktisk tror jeg det verste stadiet startet ei jul da det gikk omgangssyke i hele byen, og jeg var ekstremt redd for å bli smitta! Jeg hadde sett så utrolig mye fram til jula, og jeg hadde virkelig ikke lyst til å bli syk, så jeg uroet meg nesten så mye at jeg til og med begynte å føle meg dårlig. Det var da jeg startet med grundigere og oftere håndvask, å unngå direkte kontakt med toaletter, dørhåndtak eller generelt ting mange er borti. Jeg hatet butikken, da var det rett ut derfra etter betaling, og en dæsj antibac i hendene før livet var komplett igjen. 

Disse rutinene henger fortsatt igjen, og det utviklet seg til at jeg begynte å bli redd for mat også. Jeg var veldig påpasselig på at maten var ferdigkokt/stekt, og jeg måtte nesten alltid ha kontroll over matlagingen. Jeg stolte lowkey ikke på andre når de laget mat jeg skulle spise, men det turte jeg selvfølgelig aldri å si i tilfelle noen skulle føle seg tråkket på. Det var ikke det at jeg ikke trodde de hadde gode nok matlagingsevner, men jeg ville helst ha maten overkokt eller overstekt før jeg trygt kunne spise det. 

 

 

Jeg kan si at jeg har blitt en god del bedre med tanke på dette nå, men jeg vil fortsatt kalle meg en bakteriefreak. Er du på et spisested med meg, vil du garantert se at jeg deler ut antibac til alle rundt bordet! Ellers har jeg turt å stole litt mer på andres matlaging, og jeg har innsett at om jeg ikke får i meg litt bakterier, kommer jeg jo ekstra i faresonen dersom jeg ikke blir litt “herdet”. Jeg har klart å forstå at vårt immunsystem er sterkt nok til å takle en del, og at jeg ikke trenger å være bekymret til enhver tid eller overdrive med hygienen. 

Jeg kommer ikke til å legge fra meg dette med å syntes at dørhåndtak og stenger på bussen eller trikken er ekle, at jeg skjærer i kjøtt før jeg spiser for å sjekke at det ikke er rått, eller at jeg bruker antibac jevnlig når jeg er i offentlighet. Det ser jeg selv på som en fordel, for det ER en fordel å være nøye med hygienen med tanke på smitte og bakterier. Men dette er kun så lenge det ikke går for langt, da er det ikke lengre en fordel, men et problem. 

 

8 kommentarer
    1. Jeg ble veldig skeptisk til mat etter en forferdelig matforgiftning jeg fikk en gang.. nå må alt være ordentlig stekt/kokt, som du sier, og jeg dobbeltsjekker alltid datoer og forsikrer meg om at maten ikke har stått for lenge ute osv. Og jeg rører ingenting som skal i nærheten av ansiktet mitt før jeg har vasket hendene skikkelig! Det er jo greit å være obs på sånt, men samtidig kan det ta litt overhånd til tider.. prøver å slappe litt av, selvom det ikke faller seg så naturlig, hehe.. (:

    2. OG! Jeg må bare si det.. jeg har sett så alt for ofte folk som NYSER i hånda si for så å holde seg fast i håndtak og lignende på bussen.. altså, æsj! Finnes liksom grenser for hvor lite man kan bry seg om bakterier også, spør du meg

    3. Åh, jeg er akkurat likedan! Jeg legger utrolig fort merke til når folk for eksempel nyser i hånda og så skal hilse på deg etterpå.. Veldig skeptisk! Samtidig er jeg livredd for at maten skal stå for lenge ute, slik at det blir bakterier i maten.. Bruker selv antiback 😀

    4. EvaMartina: Oh noo, matforgiftning er det verste! Er veeeldig nøye med mat, og er ofte en liten risk å spise på restaurant der man ikke kan være sikker på at maten har stått for lenge eller er utgått på dato eller noe sånt!

    5. EvaMartina: Åååh, det er så ekkelt! Hater virkelig å måtte stå på bussen, for da vet jeg at jeg må holde meg fast i noe, hahaha 🙁

    6. Nesten litt skummelt hvor godt jeg kjenner meg igjen her! Antibac har jeg alltid med meg, maten min er på grensa til svidd, og etter tanken om hvor mange som ikke vasker henda etter de har vært på do – for så å holde seg fast i rekkverket på rulletrappene i senteret, har jeg aldri rørt et rekkverk med nakne hender igjen. Og glad er jeg for det, haha:-)

    7. Iselin Eriksen: Greit å vite at jeg ikke er alene om den! Er så utrolig nøye med hygienen og bakterier at det nesten er nifst, hahaha!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg