Min vei til førerkortet

 

I går hadde lillesøsteren min bursdag og fylte 16 år, og vi har snakket om at hun endelig kan øvelseskjøre. Det fikk meg til å tenke på aller første gang jeg øvelseskjørte! Jeg var med pappa og lillesøsteren min på Felleskjøpet, da vi skulle sette oss inn i bilen spurte pappa “vil du kjøre hjem?“. Og jeg bare “JA, men æ tørr ikkje“, men jeg endte opp med å gjøre det likevel. Det er noe av det skumleste jeg har vært med på. Rett ut i trafikken med en gang! Jeg var redd og nervøs, og prøvde å gjøre alt pappa fortalte meg samtidig som å prøve å følge med på trafikken. Husker veldig godt at jeg prøvde å bruke venstrefoten på bremsa, og det fikk jeg høre, hahaha. Jeg kan være veldig glad det var automatgir og ikke manuell! Nemlig fordi første gang jeg kjørte min egen bil med manuellgir var et eventyr, sånn seriøst. Jeg kvelte bilen ti tusen ganger minst, og jeg ble så utrolig sint. Jeg begynte flere ganger å gråte både under øvelseskjøring og kjøretimer fordi jeg ble så sint eller følte meg skikkelig mislykket! 

Nå har jeg faktisk hatt førerkortet i to år, og “prøveperioden” er over. Ikke at det har så mye å si når jeg ikke kjører bil i det hele tatt nå lengre, og ikke har gjort det på tre måneder, men jeg syntes det er like greit. Her i Oslo hadde jeg NEKTA å kjøre med mindre jeg hadde fått 100 000 kroner for å gjøre det. 

Faktisk tror jeg at hvem som helst klarer å ta lappen når jeg klarte det. Jeg følte meg ikke trygg i det hele tatt når jeg kjørte bil, og jeg var livredd for at jeg skulle stryke fordi jeg gjorde så mange feil under kjøretimene. MEN er mirakel skjedde, og jeg gjorde lite feil under oppkjøringa. Bortsett fra at jeg svarte feil på begge teorispørsmålene, haha… Til og med spurte sensoren om jeg hadde lappen til moped fordi han syntes jeg var flink til å tilpasse farten og plassere meg riktig! 

 

Bilen min var som oftest dritt, men jeg savner den likevel! 

 

Hahaha, lillesøsteren min tok dette bildet av meg da jeg kjørte “alene” for første gang ved å flytte bilen på gårdsplassen utenfor huset. Slapp av, jeg hadde litt mer kjøreerfaring da!

 

Forresten var det noen som for en stund siden kom med et ønske til innlegg på bloggen, nemlig mattips. OG det kommer, men det er ikke bare bare når jeg er ganske lite kreativ i matveien selv, haha! Innlegget kommer til å omhandle billige middager i all hovedsak, for noe annet har jeg ikke egentlig råd til selv. Så det kan jo kanskje være litt til hjelp for andre med utfordrende økonomi også! Jeg skal ikke love dere at det kommer nå i nærmeste framtid, for jeg føler at jeg bør komme på et par tips til før jeg kan publisere. Men det kommer snart! 

 

 

6 kommentarer
    1. Deilig å være ferdig med prøvetiden da! Hvorfor ville du ikke kjørt i Oslo? Lettere enn mange andre steder i Norge 😉 + hadde nok ikke stått i Oslo, strøyk første gang fordi jeg var for treg i rundkjøringer fylt med trailere 🙁

    2. Emma Olsen: Ville ikke kjørt i Oslo av den enkelte grunnen: veldig mye trafikk. Dessuten ser jeg at jeg ville blitt utrolig forvirra i lyskryss, rundkjøringer og enveiskjøringer. Vi hadde ikke veldig mye sånt der jeg kjørte opp, og der er det litt roligere trafikk enn her. Er vel bare meg, og bra det ikke er et problem for deg da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg