Middagstips på budsjett

 

Nå som jeg har fire måneders erfaring med å bo “alene”, kan jeg dele noen middagstips med dere (til studentvennlige priser). Først og fremst vil jeg si at det er lurt å gjøre basiskjøp, som for eksempel grønnsaker, poteter, pasta, ris og forskjellig krydder. Det kommer veldig godt med! Nå tenker jeg å gi dere et par oppskrifter og tips til middager i hverdagen, og til helg:

 

Tomatsuppe. Det er kanskje litt kjedelig med bare tomatsuppe, men det blir fort mye bedre om du tilsetter makaroni i suppa, og har brød med smør ved siden av! En veldig billig middag uansett. 

 

Wok. Her er det også bare å leke seg med forskjellige ingredienser. Du kan lage wok hjemmelaget med egne grønnsaker, eller du kan kjøpe frossenblanding med wok-grønnsaker. Som oftest lager jeg det med nudler og wok-saus, som for eksempel chop suey, teriyaki, hoisin eller curry. Du kan også bruke krydder, andre sauser, tilsette ris, kjøtt eller hva du måtte ønske! Wok kan være billig, og finnes i mange variasjoner. Ønsker du en ekstra billig wok; dropp kjøttet! 

 

Taco. Denne fantastiske helgekos-retten trenger absolutt ikke å være så dyr! Det er hva man gjør det til, og ikke minst kan man lage så mye gode rester av taco. Mine favoritter er nachos og quesadillas.

 

Rester fra taco, quesadillas! Dette er forresten samboeren sitt fat, jeg bruker nemlig ikke mye ost, haha..

 

Pytt i panne. Også en klassiker for noe å lage ut av rester. Bruk gjerne poteter, gulrot, løk, pølser eller annet kjøtt. Pytt i panne er ganske godt, og er uten tvil billig om du bruker rester fra en tidligere middag! 

 

Biff. Om du vil ha en billig biff; vent til det er helg og kjøp en 150 grams biff på Joker til 25 kroner. Jeg personlig elsker hjemmelagde potetbåter som tilbehør (og alene), og det er utrolig lettvint! I tillegg tilsetter jeg som oftest grønnsaker og en saus.

Potetbåter: Vask og skrell poteter, og del opp i skiver/båter. Bland sammen olje og ønsket krydder i en egen skål (i mitt tilfelle paprikakrydder og hvitløksalt). Finn frem en brødpose der du legger oppi potetbåtene og heller blandingen over. Lukk brødposen og bland potetbåtene godt sammen med “marinaden”. Stek dem på stekeplate med bakepapir i ovnen på ca. 220 grader i 20-25 minutter. (Jeg bruker forresten 4-5 poteter til 2 personer, jeg spiser ganske mye fordi det er så godt, haha…)

Biff: Hver biff er på 150 gram, og det er kanskje ikke veldig mye, men nok til å bli mett av tilbehøret også! Legg biffene i romtemperatur en halvtime før steking, tørk av dem med bakepapir og krydre begge sidene med salt og pepper. Legg en god klatt margarin i en varm stekepanne, og stek deretter biffene når smøret er brunt. Jeg spiser kun godt stekt biff, og steker dem derfor først på høy varme på kort tid for å danne en stekeskorpe, og deretter over litt lengre tid på svak varme. De blir møre og gode da! Vent også noen minutter med å skjære i biffen etter steking. 

Grønnsaker: Noen ganger bruker jeg salat i stedet for brokkoli og gulrot, men sistnevnte er uten tvil favoritten! Hva jeg ender opp med å bruke kommer selvfølgelig an på hva jeg har liggende fra før, men det blir som oftest brokkoli og gulrøtter. Vask og skrell gulrøtter og skjær opp sammen med brokkoli. Gi grønnsakene et oppkok, og tilsett dem i stekepannen med biffene mot slutten av steketiden. Grønnsakene blir dermed ekstra saftige og det er såå godt! 

Saus: Både peppersaus og bernaisesaus er supergodt til biff! Vi pleier vanligvis å lage bernaisesaus, og da er det bare å følge anvisningen på posen med mindre du ønsker å lage en hjemmelaget saus. Det går derimot også godt an å droppe sausen, og heller ha en klatt ketchup eller BBQ-saus ved siden av! Det funker spesielt bra om du har stekt grønnsakene litt sammen med biffen for å få dem ekstra saftige, og om du har marinerte potetbåter eller fløtegratinerte poteter. 

 

Ikke det beste bildet, jeg var veldig sulten og ville virkelig bare spise da jeg tok det, haha. Men, det går også an å lage biffsnadder med fløtesaus istedet for en hel biff! 

 

Kjøttkaker i brunsaus. En skikkelig typisk norsk middag! Invester i kjøttkaker som du kan fryse ned, eller lag selv! Ta opp ønsket mengde fra fryseren når du skal lage denne middagen. Er du ekstra lur, venter du til kjøttkakene er på tilbud om du ikke lager dem for hånd! Tilbehøret jeg bruker er kokte poteter, grønnsaker og kjøttkakesaus. Poteter er også superbillig, jeg pleier å kjøpe dem i løsvekt. Sist gang vi laget dette, betalte vi kun 6,- for fire poteter! Ellers kjøper jeg som oftest “familiepakker” av sauser fra Toro, og en av dem er kjøttkakesaus. Det eneste du trenger å tilsette er vann! Jeg er større fan av å bruke ferske grønnsaker, skjære dem opp og koke dem enn å bruke frosne grønnsaksblandinger. Er du ikke så glad i kjøttkaker, kan du bruke middagspølser. Er du veggis eller ønsker et kjøttfritt måltid, kan du lage nøttekaker!

 

Spaghetti. Dette er også en rett som kan lages i flere varianter! Du kan mikse og trikse med saus, bruke Toro-saus, ketchup eller hva du måtte ønske. Vanligvis bruker vi kjøttdeig og Toro-saus, rett og slett fordi Mathias ikke er noen stor fan av pølser, haha.. Hadde det kun vært opp til meg, hadde jeg laget pappas hjemmelagde spaghettigryte med pølse i ny og ne, den er himmelsk. (Please, lag den når jeg kommer hjem…) Når jeg tenker meg om har jeg ikke spist en eneste pølsebit etter vi flyttet til Oslo!

Har du rester fra middag, kan du faktisk også tilsette kjøttkaker og lage en slags fløtesaus, kjøtt i biter, grønnsaksrester og mer. Fantasien setter grensene! Pasta Carbonara er også utrolig godt.

 

Pannekaker. Tynne, amerikanske, med sirup, med sukker, med bacon, med syltetøy. Det er bare å velge og vrake! En av mine favoritter er amerikanske pannekaker med sirup, banan og jordbær. Det passer kanskje best til frokost/lunsj, men det er så godt at jeg fint kan spise det til middag også! 

 

Kyllingklubber. Det koster rundt 25 kroner for en pose med 700 gram ferdig grillede kyllingklubber på Kiwi! Er ikke det billig, så vet ikke jeg. Tilbehøret jeg liker best er fries og salat! 

 

Om vi en dag vil ha noe godt, veldig lettvint og billig, pleier vi å gå for frossenpizza (Rustica med pepperoni eller den med kun ost) eller pasta- og kyllinggryte fra Findus i frysedisken! Enkelt og greit, men jeg ville selvfølgelig ikke anbefalt å spise frossenpizza så veldig ofte da. 

Generelt tips: Planlegg middag for hele uka! Det gjør jeg i Bullet Journalen min. Det er veldig lurt, for da slipper vi å handle hver dag = da bruker vi mindre penger på matbutikken. Hold også øynene oppe for tilbud! Last ned Shopgun-appen for å se tilbudene til matbutikker i nærheten. Den oppdateres hver mandag når tilbudene kommer ut, og da kan det være lurt å planlegge litt ut ifra det. 

 

8 kommentarer
    1. Åå så gode tips! Billige middagsretter synes jeg er vanskelig å finne. Her går det ofte i spagetti og taco som jeg har hver helg med noen venninner i klassen. Det blir faktisk kjempebillig. Tips er at tacokit til rema 1000 og First Price koster bare 6 kr, faktisk like dyrt som å kun kjøpe tacokrydderet og det smaker godt 😀 Tacokrydderet til Xtra smaker forferdelig da synes jeg.

    2. Karoline Brekkan: Når man er flere som spleiser kan det faktisk bli veldig billig ja! Takk for tipset, det må jeg bli flinkere til å gjøre selv 🙂 Da vet jeg at jeg skal styre unna det fra Xtra iallefall, haha!

    3. Masse gode tips! Et annet tips som går mye igjen her er bakt laks/kylling-gryte med brokkoli og ostesaus, eller en enkel lasagne(med eller uten kjøtt) – to favoritter som anbefales å pøve ut! Ønsker gjerne flere av slike type innlegg. Ha en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg