Oslo VS. Harstad

 

Selv om det egentlige hjemmet mitt per dags dato ligger i Oslo, kommer sikkert det faktiske hjemmet mitt alltid til å ligge i Harstad. Det er byen jeg er oppvokst i, og det er byen familien min bor i. Selv om jeg veldig nylig flyttet derfra, føler jeg at jeg står i en vanskelig posisjon på grunn av hjemlengselen og trivselen i Oslo. Jeg savner jo Harstad og familien min så utrolig mye når jeg er i Oslo, men det var tross alt en grunn (eller ti) til at jeg flyttet derfra. Familien min vil jeg ha nært meg, men ikke selve byen, haha.. Både Oslo og Harstad har sine fordeler og ulemper, og her kommer de: 

 

Oslo:

Pros Cons

ALT er tilgjengelig, altså; alt finner du i Oslo. Masse fine restauranter og butikker.

Du kommer deg lett og billig overalt med kollektivtransport (som dessuten går hele tiden så og si)

Nesten ingen vet noe om deg, og det er mer akseptabelt å gå som du vil eller føler for uten å få stygge blikk. Alle her er vante med å se “rare” mennesker uansett! 

MYE mer å gjøre. Det er kinoer, museer, parker og alt mulig rundt omkring. Det er sjeldent vi ikke finner noe å gjøre i Oslo! 

Med tanke på at de fleste som bor midt i Oslo ikke har egen hage, er det fantastisk at det finnes parker rundt omkring! Her er det mulighet til å sole seg og slappe av ute en fin sommerdag.

Mange flere utesteder å velge mellom! Jeg har foreløpig bare vært på et utested når jeg har drukket, og det var veldig gøy. Gleder meg til å se hva resten av utelivet har å by på etterhvert!

Det er flere Pokemons på Pokemon Go, haha.

Det er så sinnsykt mye folk overalt!!! 

Det er veldig dyrt å bo her, 8000 kroner for ei 24 kvm leilighet med kjøkken, soverom og stue i samme rom. Og vi har vært heldige…

Det er større sjanse for at noe skjer. Da tenker jeg på kriminalitet osv. Det sier seg kanskje selv at jeg er litt mer redd for å gå i gatene her enn i Harstad for eksempel.

Tiggere som er veeeldig innpåslitne. 

Sinnsykt mange shadye mennesker. 

Det første som slo oss i ansiktet da vi passerte vår nærmeste park etter å ha vært i Harstad i jula, var lukt av hasj. Selvfølgelig. Velkommen tilbake til Oslo liksom.

20 års aldersgrense og oppover overalt. Det var virkelig en ulempe før jeg fylte 20 i november! 

 

Forresten har vi Freia veldig nært der vi bor, og ofte kjenner vi eimen av sjokolade når vi går ut døra. Bra markedsføring Freia… Det har blitt et par sjokoladeinnkjøp på grunn av akkurat det! Bildet er forresten av meg og Mathias, tatt av my best friend fra Harstad. 

 

Harstad: 

Pros Cons

Bestevenninnen min er i Harstad, pluss nesten hele familien min!

Naturen er kjempefin! Spesielt når du nærmer deg stedene litt utenfor byen, som for eksempel Høgda/Aun, Fauskevåg, Sørvik osv.

Korte avstander. Sånn høvelig iallefall! Når man sammenligner det med Oslo.. 

Det er roligere med tanke på det mindre antallet mennesker. Ønsker du å gå en tur i Folkeparken, møter du ikke på like mange som når du går deg en tur i Vigelandsparken i Oslo!

Selv om det er en liten by, så finner du mesteparten av det du trenger. Av det jeg trenger mest har jeg Bik Bok, Urban, Carlings, H&M, Vita, bokhandler osv. Ofte bestiller jeg jo ting fra nettet uansett!

“Alle” vet hvem du er og hvilke dårlige valg du tok på ungdomsskolen.. Ikke særlig gøy!

Det er nesten ikke mulig å overleve her uten bil. Eller jo, det er jo selvfølgelig det, men det er veldig utfordrende! Bussene går sjeldent, og ikke “overalt”. Om jeg for eksempel skal fra barndomshjemmet mitt til Mathias, må jeg gå veldig mye i tillegg til bussen.

Med tanke på at man helst bør ha bil for å komme seg rundt i Harstad, kan jeg også nevne at det er veldig dyrt. Forsikring av bilen, reparasjoner, vedlikehold, drivstoff, bompenger, årsavgift osv. 

Det er mindre muligheter med tanke på jobb og studier. Faktisk er det ikke noe i Harstad jeg har lyst til å studere. 

Når man kjeder seg, er det ikke like mye å finne på som i Oslo! Spesielt uten bil/lappen og penger.

 

Et bilde fra vårt “Pokemon Go-rituale” i Harstad. Nesten hver dag gikk vi ei spesiell rute i nærområdet der jeg bodde for å spille, og for å gå tur selvfølgelig. Denne kvelden hadde jeg med meg kameraet fordi det var masse tåke ute! Det var en av de aller siste gangene vi gikk der før vi skulle flytte, og vi snakket masse om tankene våre rundt flyttingen. Rart å tenke tilbake på!

 

Hva har jeg da kommet fram til? Foreløpig vet jeg at det er en sjanse for at jeg vil flytte tilbake til Harstad etter endt utdanning om to og et halvt år, selv om de største mulighetene ligger i Oslo. Spesielt for Mathias sin del fordi han studerer musikkproduksjon (miksing av musikk og opptak osv.). Det vi har lyst til å gjøre i framtiden er å kunne slå oss til ro med vårt eget hus, faste jobber og en hund! Kanskje et barn eller to også. Men er dette noe vi ønsker å gjøre i Harstad, eller i en annen by? Det vet vi ikke enda, og det vil selvfølgelig tiden vise. Personlig frister det ikke helt å oppdra barn og bli gammel midt i Oslo, selv om det er toppers å bo her som ungdom! 

Ingenting er sikkert ennå, og for alt jeg vet kan det jo hende at jeg om et år stortrives i denne byen og ønsker å bli her! Jeg håper jo nesten det, for jeg er tross alt nødt til å bo her i et par år til, haha. 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg