Hvordan slutte å røyke

 

Jeg har nå gått over en måned uten å røyke en eneste sigarett. Jeg har vekslet mellom å snuse og røyke siden jeg var 13 (!!!!!) år gammel, og det er overhodet ikke noe jeg er stolt over. Jeg angrer på at jeg i det hele tatt var så dum at jeg startet. De siste tre/fire årene har jeg røykt sigaretter fast, og nå har jeg endelig klart å legge fra meg den heslige, dyre og helseskadelige uvanen! Og jeg kan fortelle dere at det har vært alt annet enn lett, det var nemlig helt forferdelig å slutte fordi jeg hele tiden vekslet mellom å ha veldig lyst til å slutte, og å ikke ha lyst i det hele tatt. 

For meg som er ung virket det skikkelig fjernt at jeg en dag om mange herrens år kan dø av lungekreft eller dø tidligere osv. Derfor funket det ikke for meg å tenke på de største helseskadelige konsekvensene, men heller det at jeg får rynker, stygg hud, dårlig ånde, dårlig kondis, nikotinsjokket de dagene jeg røykte uten å ha spist og at jeg fikk dårligere immunforsvar. Disse tingene opplevde jeg der og da, og derfor var det litt lettere å innse at det ville forbedres dersom jeg slutta. Så, hvordan klarte jeg å slutte helt å røyke? 

 

November 2014. Jeg hadde ingen planer om å stumpe røyken, iallefall ikke med det første. Tre år senere tok jeg endelig steget!

 

Du må ha lyst til å slutte. Det funker ikke å legge fra seg noe man er så avhengig av uten å faktisk ha lyst til å gjøre det! Da er du ikke motivert, og finner lite sannsynlig viljestyrken til å gå inn for noe sånt. For min del var det kjempevanskelig å klare å være 100% ikke-røyker når jeg innerst inne ofte hadde lyst til å røyke, og av og til hadde veldig lyst til å slutte. Men jeg klarte det utrolig nok uansett!

Last ned Slutta-appen. På den måten kan du ha oversikt over nøyaktig hvor lenge du har vært røykfri, og dermed bli motivert av å se tallene! I tillegg finner du flott informasjon om hva som skjer med kroppen når du røyker og hva som skjer med kroppen når du slutter. Det som fikk meg til å slutte helt var da jeg ga etter og tok en sigarett når jeg hadde vært 24 timer uten. Etter det følte jeg meg helt rævva, og bestemte meg for at nok er nok! Hadde det ikke vært for appen og tallene, hadde jeg kanskje ikke tatt det like seriøst. 

Ikke ha røyken tilgjengelig. Jeg tenkte først at det var fint å ha den der psykologisk sett, men så innså jeg at det bare fikk meg til å ta “èn røyk” nå og da. Samme kvelden som jeg tok min aller siste sigarett, kastet jeg resten av sigarettene, og ga Mathias tillatelse til å knekke dem i to for at jeg ikke skulle hente dem opp om jeg var nok desperat. Siden da har jeg vært helt røykfri! Jeg tror selv at det å ikke ha røyk tilgjengelig gjorde at jeg faktisk klarte å la være, for jeg måtte ha kjøpt en hel røykpakke til over 120 kroner for å bare “ta den ene”, og det ville ha blitt til flere. I tillegg tok jeg lighteren ut av jakkelomma for at den skulle bli liggende inne istedet. Jeg kan heller bruke den til å tenne stearinlys her i leiligheta enn å tenne fyr på en sigarett! 

Hvorfor ønsker du å slutte? Lag en liste over ulempene med røyk, og hvilke som er de viktigste for deg. De verste ulempene for meg var blant annet: det er dyrt å røyke, du får dårlig kondis, du er usunn når du røyker, du skader kroppen din, du har lettere for å bli syk, du ser tidligere eldre ut med rynker og livløs hud, du får dårlig ånde og stygge tenner. Det finnes nok tusen flere grunner til å slutte, så finn de beste grunnene for deg. Skriv dem ned, og ha lista tilgjengelig til når du er røyksugen. Ikke ha den framfor deg 24/7, da kan du ende opp med å tenke mer på røyk enn du burde. 

Hvilke ting skjer når du slutter? Skriv ned enda en liste over hva som blir bedre når du slutter. For meg var det: jeg kan kjøpe flere ting jeg har lyst på og slipper å være blakk hele tiden, jeg får bedre ånde, jeg slipper å føle meg som dritt etter å ha røykt, jeg får mer ut av yogatreningen, jeg kan få finere hud og jeg slipper å skjemmes over å stinke røyk på bussen eller i klasserommet! Og en av de aller viktigste: jeg kan ta meg råd til mer og bedre mat. 

Bruk pengene du ville brukt på røyk, på noe annet fint. Prøv å regne ut hvor mye penger du egentlig bruker på sigaretter eller tobakk. Røykingen min var heldigvis ikke i det meste laget, men jeg kjøpte likevel to-tre pakker i uka. Hver måned er det ca. 1200 kroner. HALLO. 1200 kroner hver måned for å skade helsa?! Og jeg som liksom var gnien når det kom til å ha et abonnement på TV2 Sumo for 129 kroner i måneden… Tilbake til poenget; unn deg noe fint, ta deg en tur på restaurant eller spar til noe du har ønsket deg lenge! Det er helt greit å belønne seg selv for å klare å kutte ut noe så vanedannende og farlig. Jeg kunne ha brukt 1440 kroner i måneden på andre flotte ting enn å ødelegge for meg selv! 

Ikke spis ti ganger mer enn du bruker. Vi hører stadig at de fleste som slutter å røyke ender opp med å gå opp i vekt når de slutter. Jeg er absolutt ingen ekspert på kosthold eller vekt, men dersom du spiser mye mer når du skal slutte å røyke er det logisk at du går opp i vekt! Da mener jeg spesielt om du gomler i deg usunn mat hver gang du har lyst på en røyk. Jeg har ingen badevekt tilgjengelig i leiligheten, så jeg har ikke fulgt med på vekten min i slutteprosessen. Jeg investerte i “mellombarer” som jeg kunne spise når jeg var småsulten, selv om det ikke er det sunneste, kunne det vært verre! Med andre ord, ikke kjøp fem sjokoladebarer om dagen om du ikke ønsker å gå opp i vekt når du slutter å røyke. 

Distraher deg selv når du tenker på røyk eller kjenner røyksuget. Ta en tyggis, drikk en kopp te/kaffe, jobb med skolearbeid eller les ei bok. Alt mulig som kan oppholde deg mens røyksuget melder seg! Det å tenke på noe annet er gull verdt, men det er ikke alltid så enkelt. Da er det greit å finne på noe å gjøre som kan få deg til å “glemme” av tankene på røyk. Et annet godt tips her er å ta en tyggis rett før du går ut døra, dette passer også fint til dere som vil trappe ned før slutt, så trenger du ikke å røyke hver eneste gang når du er ute! 

Drikk mye vann i slutteprosessen. Når kroppen din begynner å crave røyk skikkelig, er det viktig å drikke vann. Abstinenssymptomer sitter ikke nødvendigvis bare i hodet, men også i kroppen. Da er det lurt å være hydrert! Jeg slet for eksempel mye med hodepine og utmattelse.

 

 

Jeg har fortsatt lyst på røyk hver dag, og jeg tar meg selv i å tenke at “det er ikke så farlig, jeg kan jo bare begynne igjen”. Men man må bare klare å stoppe seg selv når slike tanker og lyster kommer, enklere (og vanskeligere) er det ikke! I morgen reiser jeg til Harstad, og det er første gang jeg er der på flere år uten røyken i hånda. Det blir helt klart litt rart og vanskelig med det første, men jeg skal nok klare det! 

 

 

6 kommentarer
    1. Så utrulig flink du har vært, du har all grunn til å være stolt over dæ sjøl <3 Og så fint at du dele tipsan og triksan med oss andre som enda ikke har klart å kvitte oss med nikotinen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg