Ting jeg setter pris på fra barndommen min

 

I barndommen min hadde jeg det både bra og dårlig. Heldigvis har jeg også vokst opp med noen trygge voksne rollemodeller, masse venner og mye lek og moro. Dette innlegget ønsker jeg å dedikere til det jeg virkelig setter pris på fra barndommen min! 

 

At vi har bodd ved havet. Jeg er evig takknemlig for at vi flyttet til et hus ved fjære og hav da jeg var rundt 8 år gammel! Jeg har så ufattelig mange gode minner derfra, som for eksempel bading da jeg var mindre, alle gangene jeg og vennene mine lekte der, alle gangene jeg snek meg ned dit for å ta en røyk senere i ungdomsårene, alle pikniker, alle sankthansaftener, alle roturene, alle de fine samtalene. Det å være ved hav og natur er så utrolig fint for barn og voksne. Som barn elsket jeg å leke i fjæra, og som ungdom elsket jeg å gå dit for å samle tankene mine og få en annen ro ved å se den fantastiske utsikten og høre på havet.  

 

At jeg hadde mange venner. Jeg hadde nabovenner, skolevenner, familievenner og alt mulig. Er det noe jeg er aller mest takknemlig for, er det alle jeg hadde å omgås med om dagene. Vi gjorde alt fra trehytte-bygging til GoSupermodel til trampolinehopping. Jeg har uten tvil vært heldig, for jeg vet at det ikke er alle barn som har det så lett på vennefronten.

Fra en kostymebursdag på barneskolen! 

 

At dagens teknologi ikke var like vanlig da. Faktisk er jeg veldig glad for alle kveldene og dagene jeg og vennene mine tilbragte foran PCen med 123spill.no, GoSupermodel, Powerbabe og alt som hang med. Men jeg er likevel også glad for at vi ikke vokste opp med nettbrett og smarttelefoner. En PC var nemlig mindre tilgjengelig enn en iPhone. Med det sier jeg ikke at barn nå til dags er “doomed” fordi de aldri vil leke ute, for det tror jeg ikke er tilfellet! Jeg ser jo at tantebarna mine er aktive lekere selv om de er glade i YouTube og å spille på nettbrettet. I likhet med at jeg elsket PC-spill, men også å bygge trehytter og være i fjæra! 

 

At jeg hadde besteforeldrene mine. Jeg er evig takknemlig for at jeg har hatt alle de fire besteforeldrene mine til stede gjennom hele oppveksten min, og også nå! Jeg elsket å være på besøk dem, og det gjør jeg fortsatt den dag i dag. Forholdet jeg har til besteforeldrene mine er gull verdt! 

 

At favorittstedet mitt var campingplassen i Salangen. Det er altså en bitteliten by i Nord-Norge som er en to timers kjøretur unna Harstad. Her hadde jeg bestandig andre barn å leke med, og det beste jeg visste om var lekeplassen der! Der befant det seg trampoline, huskestativ og hoppeslott osv. Jeg og søskenbarnet mitt var helt gal etter denne plassen, og vi elsket å være der. Vi kalte Salangen for “Sali”, haha… Good times! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

At jeg har vokst opp med søsken. Selv om det stadig var sure miner (som med de fleste søskenflokkene der ute), er jeg glad at jeg har hatt både storesøster og lillesøster i oppveksten. Jeg tror nok vi har lært mye av hverandre, og i dag er vi alle tre kjempegode venner! 

Her var vi på ferietur i Sverige! 

 

At jeg gikk til BUP (barne- og ungdomspsykiatrien). Som jeg nevnte tidligere, har jeg ikke hatt det helt topp bestandig. Som barn gikk jeg til barnepsykolog, og jeg er veldig glad for at jeg hadde noen profesjonelle å snakke med! Det tror jeg virkelig har gjort meg til den åpne personen jeg er i dag. Jeg har ingen problemer med å brette ut om hverken psykiske eller fysiske problemer til psykologer og leger, og det er en stor fordel! Jeg har snakket med mange som ikke vil gå til lege med enkelte problemer fordi de ikke tør eller fordi det er pinlig, og det problemet kjenner jeg heldigvis ikke så godt til. 

 

At vi bodde på Modum Bad i tre måneder. Det er et av de aller beste minnene jeg har fra hele livet mitt! Første dagen hatet jeg det, og gråt i mammas armer fordi jeg ville hjem til Harstad og vennene mine der. Men etter en liten stund begynte jeg på skolen der, fikk gode venner og hadde alltid noe gøy å finne på! Jeg savner stedet og folkene veldig mye. Det var bare så utrolig vakkert der! Jeg skulle gjerne likt å besøke stedet igjen. 

Meg, mamma og de to søstrene mine. Haha, stilen snakker vi ikke om… 

 

Alle feriene jeg var med på. Jeg var med besteforeldrene mine til Gran Canaria to ganger, og ellers dro jeg og familien ofte til Salangen eller til Sverige (da dro vi helst til Luleå). Det er så mange fine minner fra de turene! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det var selvfølgelig ikke bare gull og grønne skoger, men dette er de tingene jeg setter aller mest pris på fra barndommen min. Ja, jeg setter så klart også pris på at jeg hadde et tak over hodet, mat og har vokst opp i et rikt land! Det tror jeg dere vet at jeg gjør. Jeg er takknemlig for at jeg har barndommen jeg har hatt, og det har formet meg til den jeg er i dag, på godt og vondt. 

 

8 kommentarer

Siste innlegg