Middagstips: stekt ris med kylling

 

Denne retten elsker jeg å ha til middag! Det er lettvint, godt og heller ikke det mest usunne du kan spise. Jeg digger one-pot-dishes, og dette kan vel regnes som en slik rett! 

 

 

Dette trenger du til to personer (jeg vil påpeke at dette ikke er en fasit på hvor mye eller lite to personer skal spise, men heller en liten pekepinne på hvor mye du kan lage): 

♥ 2 porsjoner kokt ris 

♥ 300-400 gram kyllingfilet i biter/strimler

♥ Hoisinsaus

♥ 2 egg

♥ 2 gulrøtter 

♥ Margarin eller olje til steking

♥ Løk (jeg liker best sjalottløk) 

♥ Sweet and sour saus (valgfritt)

♥ Karrikrydder (valgfritt)

 

Slik gjør du:

1. Kok ris som anvist på pakken.

2. Samtidig som risen koker, steker du kyllingen i ei stekepanne med margarin eller olje. Krydre kyllingen med litt karrikrydder, men husk at dette er valgfritt og ikke et must om du ikke har det liggende fra før! Du kan bruke akkurat det krydderet du ønsker.

3. Skrell og skjær opp gulrøttene i tynne skiver. Hakk deretter opp løk i ønsket mengde. Noen liker mye, noen liker mindre! 

4. Når risen er ferdig kokt, skal den i den stekepanna sammen med kyllingen. Rør rundt, og lag et mellomstort “hull” i midten av blandinga. Her klekker du to egg, og blander sammen med risen og kyllingen. Da får du en slags eggerøre i blandinga!

5. Tilsett gulrøttene og løken sammen innholdet i stekepanna. 

6. Hell hoisinsaus over det hele i ønsket mengde, og bland sammen. Jeg har forresten hoisinsaus på glass, noe jeg anbefaler å kjøpe inn, men du kan så klart bruke hoisinsaus som kommer i annen emballasje også. Denne sausen er også valgfri, og kan erstattes med soyasaus, men jeg vil uten tvil heller anbefale denne for smakens skyld! 

 

 

Også var retten ferdig! Veldig lettvint og godt, du kan gjerne bruke sursøt saus i tillegg, om du liker det. Håper det smaker! 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg