Hvordan markedsføre bloggen din

 

Ønsker du å nå ut til flere med bloggen din, har jeg noen tips på lager! Det er ikke alle disse jeg selv følger, til tross for at jeg vet det kunne hjulpet bloggen med å “get out there”. Enn så lenge er jeg rett og slett hakket for sjenert, men til dere andre; værsågod! 

 

 

📌 Opprett en Facebook-side.

Du kan bruke ditt personlige navn (Maria Jakobsen Moe), bloggnavnet (mairho), eller bloggadressen (mairho.blogg.no) som navnet på Facebook-siden din. Jeg har brukt bloggadressen min, og du kan se den HER! Dette med navn bestemmer du selv, og det kommer litt an på merkevaren du ønsker å bygge. Skal det kun fokuseres på bloggen og publisering av blogginnleggene dine? Eller skal du kanskje legge ut noen hverdagslige posts der også? Store og små høydepunkter? 

Venner og familie bør i første omgang inviteres til å like, og derfor også automatisk følge siden din. Resterende blogglesere kan via bloggen din bli invitert til å like siden, da de vil få oppdateringer i Facebook-feeden sin når det kommer nye innlegg fra deg! Kjempelurt for at du og bloggen din ikke skal bli glemt av i mylderet av annet innhold og eksponeringer på sosiale medier.

 

🖥️ Sett deg inn i Facebook Business Manager, og fyr i gang en tidsbegrenset promotering.

Via Business Manager kan du opprette, budsjettere og analysere annonser. Bruk gjerne forskjellige bilder og tekst til annonsene som tilhører Instagram og Facebook. Enkelte ting passer bedre på den ene plattformen enn den andre. Prøv deg litt fram her, og analyser hva som fungerte best. Det lærer man mye av! Ta gjerne notater slik at du husker det til neste gang.

En liten ekstrakommentar: levelige bilder og videosnutter fanger lettere mottakerens oppmerksomhet. Prøv gjerne dette ut også. 

Annonsen kan være linket direkte til et innlegg du ønsker å nå ut til flere med, eller generelt hele bloggen din. Vær dog nøye med hva du skriver og hvilken illustrasjon du bruker. Folk flest trykker jo ikke inn på et bilde av en random person med teksten “bloggadresse.blogg.no” under, og som i tillegg viser seg å være et annonsert innlegg. Jeg prøvde dette selv en gang med et blogginnlegg om angst, men det slo ikke veldig godt an nettopp på grunn av bildevalg og tekst. Så da har jeg lært hva som ikke funker! Sånn er det, man prøver og feiler så lenge man driver på.

 

📣 Promoter deg selv skamløst på private sosiale medier. 

Vær derimot obs på å ikke bli for plagsom. Det kan føre til at Facebook-venner og Instagram-følgere enten unfriender, unfollower eller velger å ikke få opp dine poster i feeden sin. Ikke veldig gøy! Da er jo hensikten litt borte, eller hva? Så når jeg sier skamløst, mener jeg ikke at du skal overdrive.

Noen (meg) syntes det kan være en smule ubehagelig å dele blogginnlegg på min private Facebook eller Instagram i redsel for at noen skal syntes jeg er fryktelig teit. Newsflash: noen kommer alltid til å syntes du er fryktelig teit, uansett hva du gjør eller hvor nøytral du prøver å være. You can not be everyones cup of tea! Det er det bare å finne seg i tvert. Selv øver jeg meg fortsatt.

 

📱 Vær aktiv på sosiale medier. 

Det er ikke sikkert YouTube og videoproduksjon er noe for deg, og det er greit. Jeg vil likevel si at det nesten er et must å være aktiv på Instagram dersom du ønsker å bli en større influencer, rett og slett fordi det er så utrolig mange mennesker som bruker plattformen. Er målgruppen din eldre mennesker, er det derimot sannsynlig at disse befinner seg på Facebook i større grad. Twitter kan jeg ikke uttale meg særlig mye om, men om det er noe du tror vil funke, så hvorfor ikke bare prøve? Kanskje du også vil teste ut Snapchat?

Uansett, konsistent aktivitet på sosiale medier = synlighet.

Skulle nå likevel video være noe du er nysgjerrig på, eller er komfortabel med, så kjør på! Som jeg nevnte tidligere er levelige bilder noe som kan vekke større oppmerksomhet. Det som også er så fint med video er at mottakeren blir bedre kjent med deg, og får et mer realistisk bilde av hvordan du ser ut, måten du snakker på, og ikke minst din væremåte! For mange krever det også en hel del mindre effort å se på en video kontra å lese en tekst.

 

🗣️ Nevn bloggen din til de du snakker med. 

Ønsker du å skaffe flere lesere, bør du i alle fall ikke legge skjul på at bloggen din eksisterer. Dessuten er dette helt gratis, og krever lite innsats. Det er bare å snike inn en setning i ny og ne!

 

💌 Se hit om du blogger om noe annet enn bare deg selv – LinkedIn og nyhetsbrev. 

Blogger du for eksempel om markedsføring, økonomi, psykologi, planter, mat, baking etc., kan dette være innhold som egner seg godt til å dele på LinkedIn, men også til å opprette nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan inneholde litt av hvert, blant annet “eksklusivt” innhold i form av tips eller fremgangsmåter, eller nyhetsoppdateringer innenfor ditt felt. Kanskje du kan dele andres nyttige artikler eller blogginnlegg for eksempel? Nyhetsbrev er et stort tema i seg selv, og jeg vil anbefale deg å sette deg mer inn i det om du tenker at det kan være noe for deg.

 

 

Dette innlegget har handlet om hvordan du kan markedsføre bloggen din, men jeg vil til slutt påpeke at innholdet er minst like viktig som promoteringen. Innholdet vil altså si hele miksen av materialet du poster i form av bilder, videoer og tekst. Gjør din greie, og vær deg selv! Et spørsmål det kan være verdt å stille seg selv når det kommer til innhold er som følger: vil dette være interessant for noen å lese/se?

Jeg kunne nok ha laget et eget innlegg om dette med innhold, for det er jo så mye nyttig å vite om. Kanskje en dag! Inntil videre håper jeg dere har funnet mine markedsføring-tips nyttig.

Selv om det er torsdag, sier jeg det likevel; god helg til alle sammen!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg