Når mensen virkelig gjør vondt

 

Visste du at 1 av 10 kvinner lider av endometriose? Jeg er som dere vet en av dem. Det er høyst sannsynlig at du kjenner noen som lider av sykdommen, derfor trenger tabuet å brytes. Leger og andre fagfolk trenger absolutt mer kunnskap om sykdommen! Det hender svært ofte at endometriose-pasienter vet mer om sykdommen enn fagpersonell gjør, og det bør gjøres noe med. Derfor meldte jeg meg inn i Endometrioseforeningen for en stund siden. Like etterpå fikk jeg to magasiner og brosjyrer med informasjon i postkassa. Det koster 200 kroner for meg å være medlem hvert år, men det er absolutt verdt det når jeg er en av de det gjelder. 

Jeg kopierer rett og slett bare fra den ene brosjyren jeg fikk i postkassa, for jeg syntes det er veldig viktig: 

Virker ikke vanlige smertestillende? Må du bli hjemme fra skolen eller jobben? Er det vanskelig å delta på aktiviteter under mens? Da kan det være endometriose. Symptomer på endometriose kan være: smerter i underlivet før og under mens, og/eller ved eggløsning, kraftige/uregelmessige blødninger, kraftige menstruasjonssmerter, vondt når du bruker tampong, vondt når du går på toalettet (spesielt ved mens), forstoppelse og/eller diarè, vondt under sex, lite energi, tretthet eller utmattelse, korsryggsmerter, kvalme, lav feber og infertilitet.” 

NB! Det er ikke dermed sagt at alle med endometriose opplever alle disse symptomene, og dersom du opplever noen av disse symptomene betyr det ikke nødvendigvis at det er endometriose som ligger bak. Det er derfor utrolig viktig å bli ordentlig utredet!

 

 

Besøk nettsiden deres HER for å lese mer om endometriose. Ingen skal behøve å gå rundt med slike plagsomme symptomer uten å bli tatt seriøst, eller oppleve at symptomene blir feid under matta fordi “det bare er sånn det er å ha mensen/være kvinne”. Nei, det er ikke nødvendigvis normalt å ha så sterke menstruasjonssmerter at det ikke gir effekt med smertestillende midler! Om du selv mistenker at du har endometriose, vær så snill å stå på ditt for å få tilstrekkelig profesjonell hjelp. Dersom symptomene påvirker livskvaliteten din, er det særdeles viktig å få hjelp og utredning! Foreløpig er det ikke bevist at endometriose er farlig, men det kan derimot være ekstremt plagsomt og vondt. Jeg har så mange eksempler på hvordan sykdommen har svekket livskvaliteten til både meg selv og andre som lider av den, men jeg skal spare dere for de historiene for nå!

Budskapet mitt er: kom deg til lege eller gynekolog om du opplever betydelige plager som kan knyttes til endometriose. De fleste som har endometriose opplever å ikke bli diagnosert før flere år etter de har blitt plaget med symptomer. Det tok et par år før jeg ble ordentlig plaget til jeg ble operert og fikk diagnosen. Nå har det blitt verre gjennom årene, og jeg venter nå i spenning på ny time hos gynekolog om et par uker. Personlig tror jeg at ny operasjon er løsningen, selv om det er det mest tungvinte. Jeg er i alle fall lei, og noe må gjøres! 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg