Endometriose-oppdatering: henvist til ny operasjon

 

Omsider har jeg hatt gynekologtimen jeg har ventet på i flere måneder! Som jeg tidligere har sagt, har jeg slitt med endometriose i flere år, og per i dag har jeg ikke funnet noen prevensjonsmidler eller smertestillende som er effektive. Jeg har nå blitt henvist til ny kikkhullskirurgi på Ullevål, og under operasjonen skal det settes inn en spiral kalt Mirena. Det skal så klart også fjernes endometriose. Det tar vel noen uker og måneder før jeg skal opereres, men det blir uten tvil verdt ventingen! 

Jeg har hatt spiral før, og ettersom jeg syntes det var forferdelig vondt å sette den inn, er jeg veldig glad for at det denne gangen skal gjøres under narkose! Denne spiralen skal vare i fem år (ganske perfekt med tanke på potensielle barn i fremtiden), og den har visstnok vært effektiv hos mange med endometriose. 

 

 

Jeg kan jo ikke akkurat si at jeg gleder meg, men jeg ser jo så klart frem til ettertiden dersom det blir vellykket! Operasjonen i seg selv blir nok en stor belastning i hverdagen, og det tar for eksempel en stund før jeg for eksempel kan trene igjen. Men helsa kommer alltid først, sånn er det bare! Etter at operasjonssårene åpnet seg sist gang fordi jeg trente for tidlig, har jeg virkelig lært at jeg må ta det med ro noen uker etter operasjonen.. 

 

Også litt tannsnakk! I dag var det ny runde med rotfylling, og etter det hadde jeg ganske mye smerter, men det går bedre nå. Jeg skal tilbake for å legge inn selve fyllingen og stengene på mandag, så forhåpentligvis klarer jeg å spise ordentlig til neste helg! Det har vært mye ensidig kost i det siste; smoothies, banan, suppe, rislunsj osv. Smoothies har jeg absolutt ingenting imot da, og jeg har tross alt en god unnskyldning til å dra hyppigere innom SmoothieXchange! MEN jeg savner å spise “ordentlig” mat. Til en viss grad kan jeg jo gjøre det, men det tar ekstremt lang tid fordi jeg må spise veldig små tugger, og ikke minst være kjempeforsiktig. Da var det litt kjipt da M spiste potetgull i dag, og jeg bare satt der og så/hørte på, haha. Jeg håper bare så inderlig at jeg er smertefri om ikke lenge, og at jeg kan spise uten å ha vondt. Sett pris på å kunne spise folkens!! Jeg skal aldri ta det for gitt i hele mitt liv fra nå, jeg lover. 

 

2 kommentarer
    1. Så bra at du er henvist til ny operasjon! Som du sier vil det nok ta litt tid for det skjer, men forhåpentligvis vil ting bli mye bedre når det først er gjennomført! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg