Oslo guide: where to eat, what to do

 

Nå har jeg og M allerede bodd i Oslo i et og et halvt år! Vi bor på Grünerløkka, og er derfor så klart best kjent i dette området. Jeg har likevel utforsket byen litt, selv om jeg gjerne skulle ønske at jeg var litt flinkere til å gjøre det! Hver eneste gang jeg er på en trikketur eller busstur på andre steder enn Løkka, blir jeg ganske fascinert over byen jeg bor i, så hvorfor utforsker jeg ikke litt mer? Det må jeg virkelig gjøre oftere! Dette innlegget dedikerer jeg til de flotte tingene jeg anbefaler DEG å gjøre i storbyen. 

 

🌸 Den botaniske hage. Denne store, flotte og koselige hagen ligger ved Tøyen, som ikke er lange gåturen unna Grünerløkka. Her finner du blomster, trær og planter i alle varianter, i tillegg til museum, en liten cafè og andre vakre områder. En spasertur her gir deg ro i sjela med flotte omgivelser! Her tar jeg og M oss også en joggetur i ny og ne i varmere årstider. 

 

 

 

💎 Diamond Indian Cuisine. Denne indiske restauranten fortjener virkelig skryt! Den ligger på Majorstuen, og er en liten gåtur unna trikkestoppet og t-banen. Jeg kan riktignok ikke si at jeg har prøvd det meste på menyen, for hver eneste gang jeg har vært der har jeg spist chicken tikka eller butter chicken, haha. Det er bare så godt!! Naan-brødet deres er også supergodt. Servicen er topp, og prisene er virkelig overkommelige. Alle jeg har spist sammen med her har vært helt enig med meg, det er et must å vise alle mine besøkende dette stedet! 

 

 

 

🌳 Vigelandsparken. Dette stedet kryr vanligvis av turister, men jeg skjønner godt hvorfor! Parken er utrolig vakker og stor med masse fascinerende statuer, trapper og ikke minst blomster på sommerstid Du kan ta 12-trikken eller 20-bussen for å komme deg dit, og gå av med stoppet som heter “Vigelandsparken”, så enkelt er det! Husk å laste ned Ruter Reise-appen når du er i Oslo og skal farte litt rundt, så vet du at du går på riktig buss eller trikk. 

 

I Vigelandsparken kan du se den kjente statuen Sinnataggen!

 

🚶 Spasertur på Grünerløkka. Det er så fint å gå langs gatene her som er omgitt av både butikker, cafeer og restauranter. Du finner blant annet Bik Bok, The Body Shop, TGR, Weekday, Espresso House, og andre søte spisesteder og butikker du kanskje ikke har hørt om før! Alle mine besøkende i Oslo, enten det er venner eller familie, tar jeg med dit. Hveeer gang. 

 

🎠 Pincho Nation. Dette stedet skuffet litt med maten (utenom friesene), men drinkene derimot!! Både med og uten alkohol. Også er konseptet med sirkustema veldig kult, og ikke minst at stedet er appbasert. Du bestiller, får varsel når bestillingene er klare, og betaler med Pincho Nations egen app. Stedet ligger midt i sentrum, og er like ved Jernbanetorget og Oslo S. Ønsker du kule drinker som blant annet er basert på smågodt, er dette stedet du bør dra til!

 

 

 

🛍️ Shopping i Bogstadveien. Om du vil unngå Karl Johan og kaoset som følger med, anbefaler jeg å heller shoppe i Bogstadveien, det er nemlig ikke så veldig langt unna sentrum! Det er en fin spasertur om du ønsker å se slottet også, da kan du gå opp til slottet og gjennom slottsparken, til høyre forbi Espresso House, helt til du kommer til butikkene nederst i gata. Der finner du dessuten de fleste butikkene som er langs Karl Johan uansett. Du finner blant annet Brandy and Melville, Lush, Levis, Zara, Bik Bok, Monki, Kicks og mange flere! 

 

🌮 Mucho Mas. Jeg digger denne meksikanske restauranten på Grünerløkka! Nachosen og quesadillasen der er veldig god, og er noe jeg veksler mellom å bestille hver gang jeg er der. Prisene er heller ikke så ille! 

 

 

 

🍔 Tommis Burger Joint. Burgerne derfra er så gooode! Jeg pleier bestandig å bestille meny, for da får jeg colaboks og fries (de er også kjempegode) i tillegg. Du kan finne Tommis Burger Joint på Grünerløkka og i sentrum. 

 

🥤 SmoothieXChange. Jeg elsker smoothiene derfra. Hos den på Grünerløkka liker jeg spesielt godt smoothiene Sea Breeze og Purple Magic! Denne sjappa er litt nyere enn de andre, derfor har den en litt annen meny, og har ikke like mye frozen yoghurt i smoothiene som de andre. På de gamlere er Arizona (med ferskenjuice i stedet for appelsinjuice) en stor favoritt! Jo, de er ganske dyre, og jeg har flere ganger blakket meg selv på dem… Men jeg kan bare ikke få nok! Du finner blant annet SmoothieXChange på Grünerløkka, kjøpesentrene Oslo City, Byporten og Storo, på Frogner osv. 

 

 

 

🏰 Frognerseteren. Ta t-banen 1 Frognerseteren til siste stopp. Denne t-baneturen er fin i seg selv, for du får utsikt over natur og flotte hus! Når du går av t-banen, kan du gå ned til cafeen som er fra 1800-tallet(!!). Der har jeg vært flere ganger, og jeg har spist skillingsbolle alle gangene, og i tillegg drukket kakao, for den er utrolig god! Det er fint her til alle årstider, men kanskje spesielt på vinteren når det ligger snø på trærne og ellers overalt, og de fyrer i peisen inne i cafeen. Det blir skikkelig eventyrstemning da, og jeg kan anbefale en tur hit sterkt! 

 

 

 

🏃 Gå tur ved Sognsvann. Ta t-bane 5 til Sognsvann, der kan du gå tur i flotte omgivelser! Om du orker, kan du gå til Ullevålseter. Der har de cafè, blant annet!  

 

 

 

☕ Cocoa Kakaobar. Med Birkelunden på Grünerløkka ligger det en koselig kakaocafè. De har både god smoothie, kakao og kake! Den var nedlagt i noen måneder, og jeg ble overlykkelig da de annonserte at de skulle åpne igjen nå nylig. Jeg anbefaler (særlig på kalde dager) å dra innom dette varme, lille stedet!

 

 

Et aldri så lite tips: benytt RuterReise-appen for å finne ut hvilken kollektivtransport og linjer du kan benytte deg av til enhver tid. Det er så enkelt som at du bare skriver inn hvor du skal, så finner appen ut hvordan du kan komme deg dit. Bare husk å se hva t-banen, bussen eller trikken heter slik at du drar i riktig retning!

Et annet tips er å benytte deg av Goolge Maps, det har reddet meg så ufattelig mange ganger. Maps var min beste venn den første tiden etter vi flyttet hit. Oslo er mye større enn lille Harstad, så det ble litt overveldende med alle steder, trikker som suste rundt omkring, østsiden og vestsiden, og gudene vet hva. Som turist eller nyflyttet er det ikke særlig gøy å gå seg bort når man gjerne har andre ting å bruke tiden sin på, hehe. 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg