Hvordan gjøre det bra på skolen

 

Et nytt semester er i gang, og jeg håper at dette innlegget kan hjelpe deg litt om du ønsker å gjøre det bra på skolen, men ikke helt vet hvordan! Først og fremst har jeg noen nøkkelord som er SYKT viktig: tid, motivasjon og dedikasjon. Du MÅ innvie tid til skole og skolearbeid, hvordan skal du klare å komme deg gjennom det smertefritt uten noe som helst tid? Kanskje det ikke funker så bra med en fulltidsjobb og studier på heltid samtidig? Uansett, her kommer mine beste tips:

 

🤓 Er du ikke motivert, så funker det lite sannsynlig. Ønsker du å bestå, eller få en god karakter, eller kanskje større enn som så; er lærevillig fordi det faktisk er noe du interesserer deg for? Hva er egentlig målet med at du gjør det? For min del er målet at jeg skal ende opp med en jobb som passer for meg, og det er utrolig viktig at jeg skal trives i bedriften og med arbeidsoppgavene mine. Skal dette skje, så må jeg være attraktiv i jobbmarkedet og ha god peiling på fagfeltet mitt! 

Se på det langsiktige, se på målet, alltid! Det er viktig å huske på hvorfor du gjennomgår dette. Har du ikke lyst til å gjøre det du studerer, så er det kanskje på tide å revurdere valget?

 

😱 Før eksamener er det helt normalt å være nervøs og litt redd, man presterer faktisk bedre da! Jeg har opplevd den verste eksamenangsten, jeg lover dere. Det er noe galt når man heller ønsker å dø enn å måtte ha eksamen! Ta tak i det om det er så ille for deg også, for sånn skal man ikke trenge å ha det. Alt sitter i hodet, og etter at jeg fikk noen å jobbe sammen med, så har hele eksamenstresset gått ti ganger bedre enn da jeg var helt for meg selv. Jeg får bekreftelse på at jeg har forstått ting riktig, noen å spørre dersom jeg ikke skjønner noe, og generelt noen likesinnede som også er nervøse før eksamen. Ei kollokviegruppe er GULL sier jeg bare! 

De fleste høyskoler og universiteter har noen du kan snakke med om du opplever vanskeligheter i forbindelse med skolen, og det er mye som kan tilrettelegges! Jeg vil virkelig anbefale deg å benytte deg av slike tjenester når du har behov for det.

 

💪 Ikke ta det verste skippertaket ever, forsøk å lære deg ting i god tid før eksamen. Det blir utrolig mye lettere å øve til eksamen hvis man har en viss peiling fra før av, så slipper du praktisk talt å lære deg hele pensum på bare noen få dager (jeg vet at dette er lettere sagt enn gjort, og jeg går på denne smellen omtrent hvert semester…).

 

🤔 Diskuter med andre. Dette er det jeg lærer og husker aller aller best av! Om jeg og kollokviegruppa har diskutert og snakket om en teori, så sitter den som støpt. Jeg husker enda kognitive læringsteorier fra i fjor på grunn av dette! 

Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å skaffe seg skolevenner, særlig når man går på høyskolen og er “voksen”. Forskjellen her er at man faktisk har bestemt seg frivillig for videre utdanning, og man ønsker så klart å gjøre det bra. De fleste ønsker seg noen å jobbe med på skolen! Folk er ikke så skummel som du kanskje tror de er. Noe av det skumleste jeg måtte gjøre mitt første semester var å skrive i klasse-facebookgruppa at jeg stod uten noen å jobbe med på en gruppeeksamen, og lurte på om noen ville jobbe sammen med meg. Jeg ble med en gang invitert til å jobbe sammen med to gutter fra klassen, easy as that! Skummelt først? Ja, selvfølgelig. Men etter det? Nei!

Om du er videregående-elev anbefaler jeg også å diskutere fagstoff med medelever enten fra klassen eller fra andre klasser! Det er iallefall mitt beste tips for å lære noe, og det sitter godt.

 

🧘‍♀️ Du kan selvfølgelig ta det dødsseriøst om du ønsker, men det er viktig å ikke glemme av andre viktige ting, og å ikke bli alt for opphengt i skolen. Det er greit å kose seg litt også! Ta pauser, særlig i eksamenstiden. En tur ut i frisk luft er bra for topplokket! Det må jeg ofte gjøre i eksamensperioden når det blir mye pugging inne. På sommeren anbefaler jeg å lese litt ute om det lar seg gjøre, og jeg var utrolig heldig som hadde takterrassen å benytte meg av i vår i fjor! 

Vi er så heldige i Oslo at vi ser sola året rundt! Hva er vel ikke bedre enn å gå en liten tur ut når det ser ut som på bildet over? 😍

 

Lykke til med studier, jobb, skole, lærlingtid eller hva du enn holder på med! Det kommer til å gå supert, ha det store bildet, og målene dine i baktankene.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg