Håpløst å bo i Oslo

 

Den siste tiden har jeg begynt å tenke litt på tiden etter studiene. Om bare et år er både jeg og M ferdige med hvert vårt studie! Og DA mine damer og herrer, da må vi flytte ut av studentboligen vår. Den lille leiligheta vår uten soverom, som likevel viser seg til å være billig i forhold til resten av boligmarkedet her i byen. Jeg har sett litt rundt både etter boliger til salgs og til utleie i Oslo og områdene rundt, bare for å se hva som venter oss når tiden er inne til å finne noe nytt, og prisene sjokkerer meg hver gang jeg leter. Det er helt SYKT at vi må ut med opptil flere tusen kroner til hver i månedlig husleie for noe som har en lavere standard enn det vi allerede i dag bor i.

Jeg forstår at det blir lettere å betale husleie med en fast jobb og rundt dobbelt så mye inntekt som vi har nå, men hvordan i alle dager forventes det at man skal kunne spare penger til å kjøpe bolig når husleia og kostnadene som kommer i tillegg er så ufattelig dyre? Hva er trikset folkens? Annet enn å flytte til ei bygd da..

Vi hadde sett for oss at vi skulle leie leilighet i et par år til, for så å kunne kjøpe noe eget. Men, det er jo kanskje større muligheter for det når begge to forhåpentligvis har fast inntekt fra en jobb, og ikke fra Lånekassen? Hehe..

 

 

Det eneste kravet jeg har til ei leilighet vi skal leie i et par år fremover, er at den er noe større enn det vi har nå (24 kvm), og at den enten har sovealkove eller soverom.. Jeg ønsker selvfølgelig å ha et greit fungerende baderom og kjøkken, og det har ganske mye å si for meg! Det frister liksom ikke særlig mye å bo i ei skikkelig gammel kjellerleilighet sammen med alle edderkoppene til 10 000 kroner i måneden.

Dessuten er det så utrolig demotiverende å måtte kjøpe en overpriset bolig i Osloområdet når den tiden kommer, når jeg kunne fått et nybygd stort HUS for den samme prisen i Harstad. Tro meg, det er ingenting jeg ønsker mer enn å flytte tilbake til Harstad en gang senere i livet, men det ser dårlig ut for M og hans karriere med tanke på jobbtilbud og lignende. For min del kan det også være vanskelig å finne en jobb i min retning, men fullt mulig.

Vi kan altså ikke flytte tilbake til nord med det første, og kanskje ikke i det hele tatt. Det er kjipt å innse, men sånn er det jo bare. Tiden får rett og slett bare vise, selv om jeg så klart ønsker å flytte tilbake en eller annen gang! Likevel, det eneste jeg bryr meg om i Harstad er egentlig familien og vennene mine. Ellers er byen nada for meg, og jeg hadde ikke hatt lyst til å bo der med hvis jeg ikke hadde nære relasjoner der!

 

 

5 kommentarer
    1. Kan anbefale å flytte til Østfold 🙌🏻 kort nok avstand til Oslo til at man kan ta tog, og skikkelig billige leiligheter /hus. Vi flytter nok dit etter studiene (og kort vei til Sverige!) 🙏🏻

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg