Hjelp, jeg er i hjemmekarantene!

 

Har du ikke peiling på hva du skal fylle dagene med? Bekymrer du deg for at du skal bli gal som følger av at du har for lite å gjøre fremover? Frykt ikke! I dette innlegget får du nemlig masse tips til saker og ting du kan gjøre.

Ettersom jeg selv ikke er i hjemmekarantene, trenger jeg derfor ikke slavisk å holde meg innenfor leilighetens fire vegger til alle døgnets tider. Likevel tar jeg forholdsreglene på alvor og holder meg unna folk, er nøye med håndvask, and so on. Ikke bare har jeg sinnsykt lite lyst til å bli syk og måtte være isolert i flere uker, men jeg har så klart heller ikke lyst til å bidra til at andre blir syke. Derfor oppfordrer jeg alle som kan til å være mest mulig hjemme, til tross for at det kan bli kjedelig til tider. Så kommer vi oss forhåpentligvis raskere ut av dette hvis alle bidrar <3

Jeg ønsker å dele min liste over ting man kan gjøre når man kjeder seg (som jeg faktisk laget da M skulle til London for noen uker tilbake, og jeg skulle kjede meg ihjel). Jeg har selvfølgelig tilpasset listen litt, og du vil derfor ikke finne enkelte opprinnelige tips som “gå til smoothiexchange”, selv om det frister mye nå om dagen. Here goes:

 

 

✍️ Løse kryssord eller sudoku. Mitt kjære kryssordblad et straks utkrysset, så da er det på tide med et nytt. Jeg krysser fingrene for at jeg finner en påske-edition, for de pleier som regel å ha en del flere oppgaver og kryssord.

 

🤓 Lese ei bok. For min del blir det lesing av pensum nå som skolen er stengt. Eksamen blir det jo uansett, hjemme eller ei!

Denne boka kjøpte jeg for gudene vet hvor lenge siden. Om jeg går lei av å gjøre skolearbeid, har jeg lovet meg selv at jeg endelig skal ta denne fatt.

 

🛁 Hjemmespa. Du kan stelle neglene, nappe og farge brynene, bruke hårkur eller ansiktsmaske, skrubbe kroppen etc. Mulighetene er mange.

 

💄 Pynte deg. Selv om vi trør rundt hjemme dagen lang, så mener jeg det ikke er noen grunn til å ikke kunne stelle seg og kle seg pent! Det er selvsagt opp til hver enkelt, men personlig føler jeg meg bra når jeg har sminket meg, tatt på meg litt finere klær eller smykker, ordnet håret etc. Det hjelper meg også med å få ting gjort, og at det ikke nødvendigvis føles så unormalt eller som en “ferie”, for det er det jo slett ikke.

Med det sagt er det absolutt ikke sånn at jeg orker å pynte meg hver eneste dag. Til tider ser jeg ut som på bildet over, og det er også lov. Dette var forresten outfiten min da jeg ompottet en av plantene mine, som også er et tips til noe du kan gjøre. Det passer utmerket med tanke på årstiden!

 

🍿 Lete etter nye filmer og serier du kan legge til i listen over hva du ønsker å se i fremtiden. Jeg anbefaler IMDB! Dette er jo faktisk også den perfekte tiden til å se gjennom disse. Jeg ble akkurat ferdig med serien Love Is Blind på Netflix, og jeg har vært superhekta! Nå har jeg og M begynt å se Better Call Saul, og hittil er vi begge gira.

 

💦 Høre på podcast eller lydbok mens du gjør husarbeid. Gjerne husarbeid du har utsatt lenge, som for eksempel å vaske i hyller på kjøkkenet, i bokhylla, eller rydde og omorganisere klesskapet. Vårrengjøringa må jo tas før eller siden uansett! Når det kommer til podcast anbefaler jeg Jan Thomas og Einar blir venner. Jeg ELSKER den duoen. Om du ikke allerede har hørt noen av episodene, er jeg faktisk misunnelig over alt innholdet du har å kose deg med framover!

Jeg har vasket romdeleren (og alt innholdet i den) som TVen vår står på. Det trengtes virkelig!

 

🥰 Mimring. Se på bilder digitalt og i albumer, scrapbooks, gamle bursdagskort, dagbøker osv. Akkurat nå går jeg gjennom mine gamle dagbøker for å lete etter et mønster når det kommer til mine dårlige dager og humørsvingninger, om jeg ser uvaner eller praktiske ting som kan ha gjort at dagen derpå (eller timene etterpå) har blitt helt rævva, eller om det faktisk bare er tilfeldig. Det er altså en oppfordring jeg har fått fra terapeuten min!

 

🥨 Bake eller lage god mat. Et tips er å gjøre som jeg gjør i ny og ne; bake kanelknuter eller fylte horn du kan fryse ned til lunsj senere. I tiden fremover har jeg mer enn nok tid til å lage mat fra bunnen av, så slik blir det her i heimen.

 

🧘 Hjemmeyoga. Jeg anbefaler YouTube-videoene til Yoga with Adriene. Særlig om du føler deg stressa, engstelig eller rastløs er dette et godt tips! Man blir også ofte sittende krokbøyd eller i den samme posisjonen over lengre tid, så da er det ekstra godt å strekke litt ut.

 

🤳 Ringe til familie og venner. Det er aldri for sent å vise at du bryr deg om dine nærmeste. Også er det selvfølgelig koselig å catche opp med hverandre!

 

🖍️ Bullet Journal. Jeg finner masse inspirasjon til innhold på Pinterest.

 

☕ Drikk noe godt. Personlig elsker jeg både kakao, te, smoothie og brus! De små gledene i hverdagen er ekstra viktig nå, syntes jeg.

 

💖 Apropos Pinterest, her finner du inspirasjon til det meste annet også! Ganske gøy tidsfordriv å bla seg gjennom diverse innlegg man har interesse for. Jeg for min del lagrer inspirasjon til Bullet Journal, tatoveringer, interiør, søte dyr (litt glede i hverdagen må man ha), markedsføring, matoppskrifter, og psykologi.

Og apropos x2. Tatoveringer! Jeg har aldri prøvd dette før, men jeg bestemte meg for å tegne den ene blomstertatoveringa mi. Det var overraskende gøy, og jeg må uten tvil prøve å tegne flere av dem.

 

🌱 Frisk luft. Se an situasjonen litt her, og blant annet om du er i hjemmekarantene eller ikke. Ikke minst; unngå nær kontakt med andre og å gå inn på butikker så godt det lar seg gjøre. Følg retningslinjene til FHI, det er det aller viktigste. Å gå en tur i frisk luft for å klarne hodet er veldig deilig!

 

🤠 Mitt siste og viktigste tips: se på memes.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg