Nyttårsforsetter for 2020

 

Jeg har jo det med å sette for høye krav til meg selv til tider, men jeg ønsker likevel å lage ei lita liste med nyttårsforsetter. Den skal inneholde både ting jeg ønsker å fortsette med, starte med, eller slutte med. Jeg skal ikke være så altfor streng med meg selv, eller ta lista veldig høytidelig!

 

 

Prioritere bacheloroppgaven dette semesteret. 

Jeg har ikke jobbet så sinnsykt hardt gjennom bachelorstudiet for så å skulle late meg det aller siste semesteret. Å nei, her skal det jobbes! Jeg har så klart lyst på en god karakter, for det er jo den siste og viktigste oppgaven. Jeg og bachelorpartneren min Ida har lyst til å legge inn en goood dose med innsats for å få oppgaven så bra som mulig. Vi starter med prosjektskisse 2 i morgen. Heia oss!

 

Yoga.

Det siste halvåret har formen min vært så dårlig at jeg hverken har klart å trene eller gjøre yoga. Jeg tenker likevel at litt yoga ikke kan skade, og jeg vil prøve meg fram. Jeg har begynt å følge HOME av Adriene Louise aka Yoga with Adriene på YouTube. Det er gratis, og jeg anbefaler å bruke hennes videoer uansett hvilket nivå du er på! Selv om HOME er daglige videoer som legges ut, er det ikke sånn at jeg gjør yoga hver dag. Det klarer jeg dessverre ikke. Jeg tar altså den tiden jeg trenger, og det er helt OK!

 

Fortsette å planlegge middager, og handle sjeldnere. 

Dette har jeg faktisk vært ganske flink til de siste månedene! Det har litt å si for lommeboka, og ikke minst reduserer det matsvinn. Under eksamensperioden i desember disket jeg opp med både fylte horn, pizzasnurrer, lussekatter, og kanelknuter. Det har blitt noen kroner spart på å heller lage en spennende lunsj hjemme enn å kjøpe lunsj ute hver dag (det er som regel Subway eller salatbaren i butikken som får kjørt seg). Så, dette med meal-prepping og middagsplanlegging har jeg lyst til å fortsette med!

Men med det sagt sier jeg ikke at jeg aldri kommer til å ty til lunsj-innkjøp i kantina eller på butikken. I går ble det for eksempel loaded fries sammen med gjengen, og i dag en sjokolade-croissant. Tro meg, det var verdt det altså! Vi hadde lange skoledager både i dag og i går, da blir det sånn.

 

Herregud, jeg har så lyst på szechuan igjen! Bare synd det er så kostbart 😩

 

Spare.

Jeg har så utrolig mye å spare til at dere aner ikke! Mobil-innkjøpet gikk hardt utover sparekontoen, så her må det rett og slett spares opp igjen. Dessuten er det mange kroner å spare til jeg og M må flytte til sommeren. Depositum, flyttelass, dobbel husleie, et par møbler.. Jeg blir helt svett.

Jeg sparer i tillegg hver måned en liten sum i BSU-kontoen min, til tross for at det ikke er mange kronene. Egen bolig er likevel noe jeg har sinnsykt lyst til å kunne kjøpe om ikke mange årene. Det jeg må prioritere er altså først og fremst flyttingen til sommeren, så kan jeg etterhvert som jeg har begynt å tjene penger spare mer i BSU´en.

Ellers skal jeg og M i et bryllup senere i år, og må derfor spare til oppholdet og transporten osv. Gleder meg til det!! I tillegg skal jeg sikkert en tur hjem til Harstad i løpet av sommeren. Spare spare spare. Hvor mange ganger har jeg nevnt ordet spare under dette punktet?

 

Bli ferdig med terapien på Ullevål. 

Ofte har jeg mest lyst til å bare gi opp hele greia med en gang, og satse på å kunne klare meg helt selv. Det gjør jeg jo, men med terapien vil jeg si at jeg får hjelp på veien. Det kan være ganske slitsomt, men jeg er helt nødt til å fullføre terapien. En liten gladnyhet er at jeg skal trappe ned i individualterapien fra hver uke til annenhver uke! Det vil si at behandlingsforløpet nærmer seg slutten. Det er både skummelt og veldig greit. Før eller siden må jeg tross alt stå på mine egne bein, uten noen form for terapi. Jeg tenker at det er okei å starte med nedtrappingen nå, i og med at det rett og slett ikke er så mye mer å prate om. Det er jo heller ikke lurt å “skape nye problemer”, hvis dere skjønner.

Jeg har ærlig talt begynt å bli ganske mye bedre kontra det jeg var da jeg startet! Noen ting har jeg også innsett at jeg er nødt til å leve med, enkelte egenskaper ved meg er ikke noe som nødvendigvis MÅ endres på. Målet mitt er ikke akkurat å bli flink til å ta ordet i store grupper, for det er heller ikke en interesse jeg har. Derimot er det jeg ønsker å tørre å stå mer opp for meg selv, ha bedre tillit til meg selv, og tåle andres reaksjoner bedre. Dette har likevel blitt litt bedre, og jeg øver hele tiden.

 

 

Kose meg mer. 

Jeg tenker at på prosjekt “få-det-bedre-med-meg-selv”, må jeg selvfølgelig ha dette med på lista. De små tingene som gjør meg glad ønsker jeg å gjøre mer av. I forrige uke var jeg på kafe med min kjære venninne Ida, og det var superkoselig! Ellers håper jeg at jeg kan lese mer i bøker, drikke kakao, gå turer og andre ting jeg syntes er fint. Rett og slett nyte livet hakket mer.

Jeg har innsett at det ikke er verdt å bruke ungdomsårene mine på å kun gå rundt med bekymringer og negative tanker. Livet skjer, enten vi vil det eller ei. Alt ordner seg jo uansett! Heldigvis har jeg blitt flinkere til å huske på nettopp det, særlig når jeg sitter og grubler og bekymrer meg for hva som skal skje i framtiden med tanke på videre studier/jobb/bolig osv. Jeg kan jo rett og slett ikke vite alt med èn gang! Tiden vil etterhvert vise, jeg må bare stole på det.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg