Slik gikk det hos gynekologen i dag

 

I går skrev jeg at jeg hadde bestemt meg for å fjerne spiralen. I dag dro jeg til gynekolog, eller rettere sagt gynekologen som opererte meg for endometriose i desember, og som samtidig satte inn spiralen! Så, nå er det ikke lengre noe hormonspiral i livmoren min!

 

Veldig happy!

 

Jeg ønsker å være så ærlig som mulig, for det er ganske tabubelagt å snakke om både underliv, mensen og gynekologiske undersøkelser. Det skal vi ikke ha noe av her! Som dere kanskje har erfart eller kan tenke dere, så er det helt klart litt sjenerende å være hos gynekolog. Det er veldig vanlig å grue seg i forkant (noe jeg selvfølgelig gjorde), for det er jo ikke noe gøy å ligge skrevende med underlivet til syne for noen som sitter der for å inspisere.

Jeg kan bare si at selv om selve undersøkelsen alltid vil komme til å være ubehagelig, så hadde jeg en super erfaring i ettermiddag! Gynekologen var rolig og forsiktig, og oppførte seg ikke som om noe var flaut eller unaturlig. Det var ikke noe høyt tempo eller stress, og jeg fikk beskjed om å si ifra hvis noe gjorde vondt. Sånn skal det gjøres! Det gjorde litt vondt da spiralen ble nappet ut, av den enkle grunnen at spiraltrådene ikke var til syne, derfor måtte de letes fram. Heldigvis gikk det på første forsøk, hvis ikke måtte jeg ha blitt sendt til sykehus for å ta den ut i narkose, hehe.. No thanks!

 

 

Ellers var gynekologen utrolig snill og tok plagene mine veldig seriøst. Det merkes at han kan mye om endometriose, og jeg skal til og med få oppfølging på Ullevål sykehus til høsten. Jeg skal nå starte på Cerazette (minipiller) igjen, for å se hvordan det fungerer med tanke på blødninger og migrene. Det er nemlig en sjanse for at jeg ikke sliter med konstante blødninger denne gangen ettersom disse inneholder samme hormonet som spiralen, og det dermed blir en fortsettelse, bare i en litt annen styrke og slikt. Jeg fikk nemlig vite at de hyppige migreneanfallene kunne komme av at kroppen prøvde å støte ut spiralen. Ellers har jeg også fått resept på smertestillende hvis det skulle bli nødvendig i framtiden.

Jeg føler meg rett og slett skikkelig godt ivaretatt, og ikke minst tatt på alvor! Dere kan tenke dere jeg er glad for at jeg flyttet til Oslo, det er jo uten tvil her (og i Tønsberg) ekspertene på endometriose befinner seg her i Norge. De spørsmålene jeg satt med før timen er besvart, og det gikk mye bedre enn jeg hadde håpet på!

 

So we meet again, Cerazette! Jeg krysser fingrene for at det går bra denne gangen. Det blir faktisk tredje gangen jeg forsøker dem, men denne gang i en litt annen setting.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg