Stem, stem, stem!!

 

I år er det kommunevalg, og jeg vil på det sterkeste oppfordre alle dere til å stemme. Det er utrolig mange ungdommer som lar være å stemme, og det kan jeg jo skjønne. Det kan være vanskelig å sette seg inn i hva de forskjellige partiene står for, og ikke minst kan det være vrient å forstå hva alt det handler om. Jeg og M har forhåndsstemt i dag, og jeg stemte på Venstre. Jeg har blitt mer sikker på hvor jeg står politisk etter å ha satt meg inn i alle partiene våre, og ikke minst tatt utallige partitester og lest nyhetssaker og kommentarfelter.

Jeg tror at hvert menneske har sine hjertesaker, altså ting de bryr seg aller mest om. Det som er viktigst for meg når jeg stemmer på et parti er økonomi, dyrevelferd og miljø. Så, vær så snill å for eksempel sette deg litt inn i hva som kan skje dersom befolkningen for eksempel betaler mindre skatt kontra mer skatt. Eller finn ut hvilket parti som har god politikk (i følge deg selv) når det kommer til dine hjertesaker. Det kan være innvandring, eldreomsorg, skole, abort, alt mulig.

 

 

Det vil nok aldri være et parti jeg er 100% enig med, og det tror jeg stemmer for de fleste andre også. Det er uten tvil noen ting Venstre står for som jeg selv ikke står for, men jeg unngår ikke å stemme likevel. Jeg er veldig sikker på at Venstre ikke kommer til å “vinne valget” her i Oslo kommune, men det er jo ingen unnskyldning det heller. Jeg har uansett vist hvem jeg er mest enig med! Så om partiet du liker best ser ut til å ha lite stemmer, ikke tenk for mye på det, stem likevel. Du er en del av demokratiet, selv om det kanskje kan virke litt håpløst med DIN lille stemme kontra resten av Norges befolkning (eller i dette tilfellet kommunen du bor i), men du er likevel med på å få bestemme. Alle stemmer teller! Som de flotte “reklame”-plakatene rundt omkring i byen og på kollektivtransporten sier; “ikke la noen andre ta valget for deg”, eller noe sånt. Tenk litt på det. Stem!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg