Tre dager i Naxos

 

Dette er enda et blogginnlegg om Hellas-ferien jeg og en vennegjeng var på for et par uker siden. Om dere ønsker å lese resten, er det bare å scrolle litt ned på bloggen, så finner dere to innlegg om oppholdet vårt i berømte Santorini!

Neste stopp på ferien vår var øya Naxos! Vi tok ferge fra Santorini etter å ha vært der i fire dager, og skulle nå tilbringe tre dager på den utrolig flotte og rolige øya Naxos. Dette stedet har veldig mange strender i forhold til Santorini, og vi gledet oss masse til å kunne leve strandlivet i hakket større grad!

 

Nydelige Naxos!

 

Her leide vi et hus fra ei hyggelig eldre dame via AirBnb, og det var skikkelig fint til tross for at det var litt “øde”. Hun viste oss rundt og hadde til og med lagt igjen flere store vannflasker i kjøleskapet, noe som holdt til hele oppholdet vårt. Det var jeg skikkelig takknemlig for, i og med at det var litt av en gåtur til sentrum. Huset befant seg så å si på et fjell, så det var veldig bratte bakker nedover, og vi var avhengig av å ta taxi hver gang vi skulle opp igjen.

 

Et lite snapchat-bilde av noe av utsikten fra huset.

 

Den første dagen hadde jeg det generelt ikke så greit. Jeg hadde hatt migrene natten før, følte meg uvel og var i tillegg ganske redusert etter reisesyketabletten jeg tok før båtturen. Vi spiste en ganske skuffende middag på en restaurant i nærheten av sentrum, uten å si så mye mer om det, hehe.. Det ble toast på kvelden da!

Vi dro opp til huset og tok det med ro resten av kvelden. Solnedgangen vi var vitne til fra terrassen var helt nydelig! Vi var til og med vitne til en blood moon jeg ikke fikk tatt bilde av. Det vil si at månen var helt rød! Jeg husker at det var en skikkelig heftig vind ute sent på kvelden, så hele huset bråkte så mye at jeg fikk skikkelig dårlig nattesøvn den natta. Huff, jeg ble faktisk ganske urolig og redd! Heldigvis gav det seg mye dagen etter.

 

Enda et snapchatbilde fra kvelden. Her kan dere se litt av hvor fint det var!

 

 

 

Dag 2 dro vi så klart til stranden! Der spredte vi oss på restaurantene ved strandpromenaden, og jeg spiste pizza sammen med M. Etterpå solte vi oss og badet. Det vanlige man gjør på ei strand altså! Jeg tok ingen bilder på stranden, men men.

Etter stranda tok vi buss tilbake til sentrum, der vi oppdaget en koselig liten by kalt Naxos Old Town! Rett og slett en gammel og koselig liten by inni sentrum, om jeg kan si det sånn. Uansett, jeg likte meg skikkelig godt der! Vi spiste middag på en litt finere restaurant på kvelden, vi satt i en slags bakgård og det var veldig koselig der. Jeg husker ikke helt hva restauranten het, men den ligger iallefall i Old Town blant sikkert femti andre restauranter.

 

Det var utrolig mange hjemløse hunder og katter i Hellas, og det var så trist.. Og før noen måtte påpeke det, vi var forsiktige med å være borti dem, og så an situasjonen veldig.

 

 

Etter restaurantbesøket, fant vi ut at vi ville se på solnedgangen fra Naxos’ “landemerke” Portara. Dette er en veldig gammel inngang/port som er den eneste gjenstående ruinen av et ufullstendig bygget tempel. Faktisk er det så gammelt som 530 år f.Kr. Det var utrolig fint der!

 

 

Dagen etter var det nok et strandbesøk. Jeg tok ikke med kameraet, for jeg orket ikke å tenke på det, hehe. Denne gangen hadde vi bedre solsenger og parasoller enn dagen før, og det ble så klart litt bading her også. Faktisk lånte vi en slags båt med pedaler å trø på, og sklie slik at man kunne dra lengre ut for å dykke etc. Vi spiste burgere, drakk smoothies, og koste oss masse på stranda!

 

 

Etter timene på stranden, dro vi til Naxos Old Town enda en gang. Vi så litt i butikkene der, før vi satte oss ned ved havnen og spiste gyros mens vi så på solnedgangen. Det ble tidlig kveld på oss ettersom vi dagen etter skulle reise tidlig avgårde til Athen!

 

 

Sjekk den fine himmelen!! Hellas hadde så utrolig fine solnedganger, åh! Jeg lengter litt tilbake nå kjenner jeg.

 

Det ble ikke mange dagene i Naxos, men det var et skikkelig fint sted jeg kan anbefale å dra til! Vi dro dit med ferge, men det skal visst være en liten flyplass der også. Også anbefaler jeg så klart huset Kiki’s House, det leide vi og var superfornøyde!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg