Skam dere

 

Så har jeg som dyreelsker også fått høre de dårlige nyhetene, at staten skal kutte all støtte til frivillige dyrevernorganisasjoner og i tillegg gi 2 millioner kroner til pelsdyrnæringen som flertallet av Norges befolkning er imot. Det er så ufattelig mange som har uttalt seg om at dette er noe som må bli nedlagt, så hvorfor lytter de ikke? Det har år etter år vært fakkeltog mot pelsdyrnæringa av NOAH med flere tusen oppmøtte. I år skal jeg møte opp her i Oslo den 21. oktober. Det håper jeg du også gjør! 

Trenger jeg engang å si noe om hvorfor jeg er imot pelsdyrnæringa? Ikke egentlig, men jeg sier det likevel. Vi trenger ikke disse dyrenes pels, verken for å holde varmen eller for å se bra ut. Vi trenger ikke å utnytte og drepe disse dyrene. Det er bare helt feil! Jeg driter ærlig talt i om forholdene på pelsdyrfarmene har blitt “bedre”, de blir avlet opp og lever fortsatt i trange bur med åpne sår og adferdsproblemer, og blir til slutt drept for at vi mennesker skal bruke pelsen deres på en jakke for at det er “fint”. Personlig syntes jeg ikke det er noe attraktivt å gå med et dødt dyr rundt seg. 

 

 

Jeg har en vinterjakke med falsk pels, og det er en ganske digg følelse at et dyr ikke har blitt drept for at jeg skal ha en pelskant på jakken. Denne jakken inneholder hverken pels eller dun, og den er varm nok! Den er også fin nok. Det trenger ikke alle å være enig i selvsagt, men poenget mitt er at det ikke er noe fint å gå rundt med et lik på klesplagget sitt. Sannheten er tøff, jeg vet. Det er sånn jeg velger å se på det, for det er faktisk et dødt dyr. Et lik. 

Jeg viser at jeg bryr meg, og jeg skal selvfølgelig delta på årets fakkeltog mot pels! Følg DENNE linken for å komme til Facebook-arrangementet. Dette skal foregå her i Oslo neste lørdag klokken 17:00. Jeg ser fram til det, og jeg håper på å se et stort oppmøte! 

 

6 kommentarer
    1. Jeg har også flere vinterjakker som har hverken pels eller dun i/på seg, og det føles kjempedigg at ingen dyr har blitt mishandlet for det! Jeg håper mange blir med på fakkeltoget i år også <3

    2. Det er veldig tragisk at de har valgt å gjøre det slik! Hvis de kun skulle gi til én så valgte de helt klart feil! Vi får heller bare bli enda flinkere vi til å gi mer til disse organisasjonene.
      Jeg bruker ikke falsk pels heller jeg, fordi det kan gi et inntrykk av at pels er greit. Jeg greier i alle fall ikke å se forskjell på falsk og ekte pels på avstand- jeg må i så fall fysisk kjenne på det. Er det en falsk pelskrage på en jakke og jeg absolutt må ha den jakken så tar jeg av pelskragen. Går den ikke an å ta av så kjøper jeg ikke jakken uansett hvor mye jeg må ha den. For meg føles det mest riktig 🙂

    3. Elevele: Den ser jeg veldig. Jeg syntes ikke nødvendigvis at fuskepelsen på jakken min ser så veldig bra ut, den bare er der liksom. Takk for at du sier din mening!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg